vivianvanriet.reismee.nl

Op weg naar Kruger Park Lodge

Naar KPL, Hazyview 29 & 30juli

Na nog een nacht op het harde matras een vroeg ontbijt. We waren rond half 8 op weg. We hadden besloten niet de gehele afstand door het park te rijden, dit is namelijk ruim 250 km, zonder een enkele stop zou dit minstens 5 uur rijtijd betekenen. We gingen via het Orpen hek naar binnen, waar we al gelijk wat zebra's, en warthogs zagen. Op slechts enkele kilometers van het hek was een kleine opstopping. Twee leeuwen hadden een kill gemaakt maar te ver van de weg om het goed te kunnen zien, laat staan foto's te nemen met onze kleine camera's. We zagen wel de botten van het slachtoffer door het struikgewas, en af en toe kregen we een glimp te zien van de enorme leeuwen.

Jackalls liepen af en aan en we zagen ook een hyena die op veilige afstand de beurt afwachtte, maar voor ons ook nog te ver voor een echt goede foto. Ook de gieren cirkelden al in de lucht. We reden weer verder door het mooie savanne landschap en we zagen geregeld wat olifanten en klein wild lopen. Bij de dam in de buurt van Satara was het nog rustig, het vorige jaar stootten we daar op verschillende grote kuddes olifanten, en ofschoon het rond de 24 graden was, was het met amper 12 uur nog wat te vroeg voor het dagelijkse bad. We namen onze picknick op de day visitors area van Satara. Ook hier weer veel starlings die het op ons eten voorzien hadden. De weg van Satara naar Tshokwane was niet opzienbarend qua wild, op enkele olifanten en impala's na was er weinig te zien. Eenmaal Tshokwane voorbij zagen we giraffen, een slang en een enorme kudde buffels, misschien wel een stuk of 300! Pas bij de Sabi en de Sand rivieren werd het weer wat levendiger met klein wild en olifanten. Het was opmerkelijk om te zien dat het ondanks de natte zomer in het noorden toch overal erg droog was. De kleinere waterplaatsen waren helemaal opgedroogd. We kwamen zonder problemen door het Paul Kruger hek (men mag sinds kort als day visitor geen alcohol meer meenemen in het park, wij hadden in de trailer natuurlijk nog een behoorlijke voorraad wijn) en we arriveerden rond 1600 uur in KPL. De koerier had onze camera al afgeleverd, een behoorlijke opluchting moet ik zeggen. Men was begonnen aan een renovatie van de bungalows, de materiaalkeuze en kleuren waren bij de receptie op een monsterbord uitgestald, maar jammer genoeg was onze rij nog niet aan de beurt geweest. Daarvoor zullen we moeten wachten tot volgend jaar. De lui uit Hermanus, die een bungalow hebben in de buurt, waren ook net gearriveerd. En Martha (onze huishoudster) was blij ons weer te zien! Na het uitpakken snel naar de winkel voor wat boodschappen. Het was vrijdag en eind van de maand, lange rijen bij de kassa's. Op de radio hoorden we overigens dat de staking in de brandstofindustrie afgelopen was, maar de diesel en benzine zouden vanaf komende week weer een stuk duurder worden! Het eten smaakte heerlijk en we verlangden allemaal naar een lekker bed met een behoorlijk matras! Na een rustig ontbijt hebben we wat in de zon gezeten en tegen de middag zijn we naar Nelspruit gereden voor een vislunch, waarna we en passant wat hebben geshopt. Onderweg kochten we een kilo macadamia noten, een grote zak vol kleine bananen, 20 avocado's en een zak mandarijnen voor samen 5 euro!