Dag 3 Marrakech

Vanmorgen zijn we weer rond half 9 opgestaan. Omdat we gisteren vergeten waren om voor de shuttle van vandaag te reserveren zijn we eerst langs de receptie gelopen om te vragen of er nog plaats zou zijn op de shuttle van 10.00 uur, maar deze was helaas net volgeboekt. Dus toen hebben we besloten om na het ontbijt maar een taxi te nemen. We hebben ons af laten zetten bij Bab Deddagh poort om vanaf daar de leerlooierijen te gaan bekijken. De taxichauffeur zou op ons wachten en er stond al een gids klaar om ons rond te leiden. We kregen een bosje verse muntbladeren in onze hand gedrukt om zo de stank van de looierijen te verdoezelen, maar die viel uiteindelijk erg mee. De gids vertelde hoe zwaar het werk in de looierijen is en dat de mannen vaak niet heel oud worden door alle chemicaliën waarmee gewerkt wordt. Per familie hebben ze een stuk grond met daarop 5 bakken in bezit, vandaar dat het overgaat van vader op zoon. De leren huiden afkomstig van voornamelijk geiten en soms van koeien worden vanuit de lijmbakken overgebracht naar de verfbakken waar er een kleur aan gegeven wordt. Daarna worden ze nog ondergedompeld in ammoniak en dan ze klaar om te laten drogen, dit proces duurt ongeveer 6 weken. Na dit bezoek zijn we per taxi naar de Ali Ben Youssef Medersa gebracht. Dit wordt de mooiste Koranschool van het land genoemd en werd gesticht in de 14e eeuw en voor het laatst gerenoveerd in 2001. Door de grote concurrentie van top studenten uit diverse medersas in Fes, is de Ali Ben Youssef Medersa gesloten voor studenten in 1962. Naast de imposante binnenhof met vloeren van carraramarmer kun je een gebedsruimte en de bijzonder goed geconserveerde studieruimte op de eerste verdieping bezichtigen, evenals de oude hamam van het gebouw. Na dit bezoek zijn we via de Souq Sebbaghine (dyers' Souq), de Souq Hadadine (blacksmiths' Souq), Souq des Babouches (slipper Souq) en Souq Semmarine (leather Souq) terug richting het plein gelopen. Hier hebben we bij één van de vele stalletjes een lekker glas verse jus d'orange gedronken. Vanaf het plein zijn we richting de Kasbah gelopen en via de prachtige Bab Agnaou poort zijn we de kasbah binnen gegaan. Vanaf hier zijn we via het Royal Palace teruggelopen naar het plein waar we een taxi terug naar het hotel hebben genomen. Daar was het tijd voor een verlate lunch en daarna een heerlijke verkoelende duik in het zwembad! Vanavond gaan we voor de laatste keer de stad in, want morgen vertrekken we richting Agadir...