vivianvanriet.reismee.nl

Dag 2 Naar Kgalagadi Transfrontier Park

We waren vroeg op en na een heerlijk ontbijt zaten we al voor 7 uur in de auto. Terug naar Nieuwoudtville en vandaar naar Calvinia. Het was een beetje bewolkt en nog lekker koel zo vroeg in de ochtend.

We zagen onderweg springbokjes, schapen, een steenbokje en vogels. We voelden de warmte oplopen ondanks de bewolking. Niet ver voor Brandvlei begaf een van onze autobanden het. Dit blijkt bij iedere trip van ons een normaal verschijnsel te worden. Terwijl we met vereende krachten aan het werk waren, kwamen er zelfs een paar druppels naar beneden vallen!

We bereikten Upington, volop in de zon, net na het middaguur. Het was een verademing om na de dorre Karoo al het groen langs de Oranje rivier te mogen zien. We tankten bij, kochten een drankje en hielden iets buiten Upington een korte lunchstop met een broodje en een WW smoothie. De wind waaide hete lucht en we waren blij dat we terug de auto in konden.

We zagen een onherkenbaar gemaakt nieuw model auto met Duits kenteken snelheidstests doen op het rechte, bijna 200 km lange stuk van Upington naar Askham.

Rond half 4 stonden we voor de gate van het Kgalagadi Transfrontier park. We wilden nu alvast de dagpassen voor de komende dagen organiseren maar daar trapte men niet in. We kregen wel formulieren mee, die we alvast konden invullen om de volgende morgen tijd te kunnen besparen.

Het Kalahari Gemsbok Park, opgericht in 1931, is sinds een aantal jaar omgedoopt in Kgalagadi Transfrontier Park omdat het is samengegaan met het Kalahari Park in Botswana. Het park is nu in totaal 3,6 miljoen hectare (!) groot. In het park zijn er regelmatig drinkwaterplaatsen te zien. Het is vaak eindeloos genieten van de duinen in al haar kleurschakeringen geel en rood. De Kalahari is een semi-woestijn met ongeveer 150 - 350 mm regenval per jaar. De regenperiode voor dit gebied ligt tussen november en april. Meestal gaat de regen gepaard met enorme donderstormen, vaak gepaard met sterke wind en zandstormen. Ook hier is de natuur zeer dankbaar. Na de eerste regenbui spruiten overal op de rode duinen gele bloempjes op evenals vers gras. Zonder vervolgregen verdort het gras evenwel weer snel.
Woestijnen staan bekend om grote temperatuurverschillen en dat geldt evenzo voor de Kalahari. De winternachten (tussen mei en augustus) kunnen zo koud worden als - 11 graden. De dagen zijn prettig warm tot circa 30 graden. In de zomermaanden tussen september en april kan de temperatuur overdag oplopen tot 42 graden in de schaduw en koelen de nachten maar matig af.

Daarna reden we de paar kilometer terug naar Kgalagadi Lodge, op dus een kleine 5 km verwijderd van de ingang van het park. Voordeel hiervan was dat we een chalet hadden met airco en met een fatsoenlijke koelkast. De lodge heeft bovendien een zwembad, een restaurant en een goed gevulde winkel met heerlijk versgebakken brood. Een weldaad bij bijna 40 graden hitte. We checkten in en met een koel drankje kwamen we een beetje bij van de lange warme rit.

We hadden een tafeltje in het restaurant geboekt en terwijl de zon onderging, en het langzaamaan een beetje aangenamer werd op het terras van het restaurant lieten we ons de steak met frietjes en sla goed smaken.