vivianvanriet.reismee.nl

Naar het laagveld

Naar het Laagveld 25, 26, 27 en 28 juli

Het ontbijt was net als het diner de avond ervoor subliem. Rond kwart voor 10 vertrokken we, nu richting oosten. Omdat we nog voor twaalf uur in Phalaborwa arriveerden, besloten we eerst naar de Amarula Lapa te gaan. Daar werden we ontvangen met een glaasje Amarula op ijs en kregen vervolgens een video te zien over de bereiding van deze bekende en lekkere Zuid Afrikaanse likeur. De temperatuur was inmiddels gestegen naar 27 graden! Het was nog steeds vroeg toen we bij de Sefapane Lodge arriveerden, we konden echter gelijk inchecken, ware het niet dat de safarivilla die ons werd aangeboden, niet de villa was die wij geboekt hadden. Deze lag ongunstig op een hoek met 2 straten aan de achterkant. We besloten toch te wachten op 'onze' Marula villa en gingen daarom eerst het dorp in om boodschappen te doen. Phalaborwa is een verademing in vergelijking met de rommelige en chaotische dorpjes van Limpopo en het Laagveld. Er is veel groen, de wegen zijn breed en het is er uitzonderlijk schoon. Er wonen veel blanken in de stad, de mensen (blank en zwart) zien er welvarend uit, want er is veel werkgelegenheid in de nabijgelegen koper- en fosformijnen, en het winkelaanbod is goed en gevarieerd. Toen we op de afgesproken tijd terug waren, werd ons doodleuk verteld dat we nog een uur moesten wachten. Na wat stennis gemaakt te hebben konden we klokslag 1400 uur, de normale inchecktijd, toch ons huis in al was de schoonmaak ploeg nog niet helemaal klaar. Mooi gelegen, schoon en erg ruim, met een groot dek vanwaar je uitzicht had over een grote vijver. Nadat we ons geïnstalleerd hadden,konden we op het dek relaxen met een koele gin en tonic.

Daarna werd alles in gereedheid gebracht voor de 1e braai. Na een onrustige nacht bleek 's morgens dat het ondanks de voorspelde regen toch droog was. Na het ontbijt besloten we daarom toch Kruger Park in te rijden. Het was weliswaar een stuk koeler dan de dag ervoor, en het was bewolkt, maar hoe verder we naar het oosten reden, hoe warmer het werd, af en toe kwam zelfs de zon te voorschijn. Het was een succesvolle gamedrive, want we zagen olifanten, buffel, zebra's, tawny eagle, giraffen, apen, krokodil, hippo's, fisheagles, blue waxbills (blousysje), crested barbets, waterbokken, impala's, steenbokje, kudu's en een wildebeest. Onze boterhammen nuttigden we in de verzorgde day visitor's area van Letaba. Vanuit een birdhide aan de oever van de Engelhard Dam zagen we direct onder ons een eenzame olifant, die bezig was een boom te vellen, en 2 mooie klipspringers van zeer nabij.

Deze laatste twee bleven bijna onbeweeglijk staan op hun hoefjes die wel wat weg wat weg hebben van een ballerina op spitzen! De dag werd afgesloten met een zelfbereide maaltijd en wat fitness oefeningen. Dat mocht ook wel na zoveel dagen auto zitten! De zon scheen al toen we de volgende morgen opstonden. Na het ontbijt gingen we weer richting Kruger Park. Bij de gate werd ons verteld dat men 2 leeuwen had gespot in de buurt van de nabijgelegen Sable Dam. Wel zagen we ontelbare gieren in de lucht zweven, maar van de koning van de bush geen spoor! Bij een volgende dam stond een grote kudde buffels.

We reden verder naar Letaba, waar we op het terras van het restaurant een kop koffie namen. In de tuin liep een wat tamme bosbok rond te scharrelen. We hadden van daaruit een mooi uitzicht op de Letaba rivier. Verder ging het weer, nu langs de andere oever van de Engelhard Dam. We zagen van dichtbij nijlpaarden, olifanten en verschillende bokjes. Toen de weg echter niet meer evenwijdig liep aan de rivier, werd het wat eentonig. We keerden om naar de picknickplaats van Letaba voor onze lunch, waarna we richting noorden reden om weer langs de oevers van diverse rivieren de terugreis te aanvaarden. Veel olifanten waren op weg naar het water om hun dorst te lessen, want het was lekker warm geworden (ca. 24 graden). Overigens hoorden we op de radio dat het koufront van gisteren veel sneeuw gebracht had in de Eastern Cape, in de Drakensbergen en zelfs in de Free State! Bij de Sable dam zaten de gieren nog steeds in de boomtoppen, maar ook nu was er geen leeuw te zien. In het stadje nog snel wat boodschappen gedaan en thuis na een aperitief een heerlijke maal bereid met tournedos, gebakken aardappeltjes en sla. Donderdag was een rustdag. Een beetje pakken, een beetje zonnen, het stadje in en het probleem van de camera proberen op te lossen. Deze zou morgen bij KPL afgeleverd worden, dus nog even afwachten. Het was mooi en zonnig, ca. 24 graden. Ad ging in de middag golfen op de Hans Merensky golfcourse (bekend vanGolf in the Wild) en hij nam Sylvia mee. Geen spectaculair wild tegengekomen daar!