vivianvanriet.reismee.nl

Dag 4 Kgalagadi

Geen leeuwengebrul gedurende de nacht, het was wel flink afgekoeld toen we iets na vijven naast ons bed stonden.

We reden eerst naar Kijkij, waar twee leeuwinnen boven op de top van het rode duin van het ochtendzonnetje lagen te genieten. Jammer voor ons wat al te ver van het pad af.  We namen het duinpad en daar zagen we vader leeuw in al zijn glorie op een andere duin liggen, ook weer ver af. Meer dan hoogstwaarschijnlijk dezelfde groep van gisteren. Op het duinpad is het gewoonlijk erg rustig qua wild, we zagen dan ook alleen struisvogels, gompouen, gemsbokken en steenbokjes.

Aan de andere kant, in het dal van de Auob was het erg rustig, geen dieren, geen auto’s. We besloten daarom  nog een stukje noordwaarts te rijden en zagen al snel een hele kolonie stokstaartjes compleet met kleintjes. Een enig schouwspel.  Het zijn zo’n grappige diertjes en erg beweeglijk.

Een eind verder zagen we een aantal auto’s stilstaan. Naast het pad lagen 2 beeldschone cheetahs, weliswaar in de schaduw van een boom, maar goed zichtbaar. Op een gegeven moment stonden ze op, want ze hadden een gemsbok gespot. De rij auto’s was inmiddels aangegroeid tot 5 en deze kolonne zette zich gelijktijdig met de cheetahs in beweging. Die werden daardoor wat nerveus. Gingen dan weer eens liggen en stonden snel daarna weer op. De gemsbok was er vandoor gegaan, wat hen waarschijnlijk nog meer frustreerde. Ze staken voor onze auto het pad over en liepen door de rivier bedding naar het watergat aldaar waar ze gingen drinken voordat ze de duinen weer inliepen.

Wij reden verder, dronken koffie en aten een cracker op de picknickplaats en maakten rechtsomkeer. We zagen nog een paar stokstaartjes en het gewone gespuis, maar niets spectaculairs.

We reden tot bij Twee Rivieren en checken of er iets anders vrij zou zijn voor ons zouden we niet naar Polentswa willen gaan. Rooiputs was vol bezet, en we hadden niet anders verwacht. Aan de ZA kant was alleen plek op Twee Rivieren en Mata Mata, maar daar wilden we niet heen. Het pad aan de Auob kant was vreselijk slecht, je hotste en botste zelfs in de Landrover met luchtvering nog behoorlijk op en neer. De campsite van Twee Rivieren is vreselijk kaal en ongezellig en druk, daar wilden we ook niet heen.

We namen een kijkje bij de campsite van Twee Rivieren aan de Botswaanse kant, want daar waren we nooit geweest, logisch want het ligt niet aan een doorgaand pad.

Die zag er heel aardig uit, 4 staanplekken, ook weer met A frames, en een enkele boom. Een washok met normale wcs en douches, een heel verschil met de Zuid-Afrikaanse kant.  We besloten na Rooiputs daarheen te verkassen en reden terug naar onze camping. Maakten het eten klaar en aten dat weer op onder het A frame. Daarna probeerden we ons eigen ruime douchetentje uit, en wat een luxe, met warm water uit een normale douchekop!

We relaxten, maakten het eten klaar en reden daarna andermaal naar KijKij. Daar was niets te zien, we reden veder tot Melkvlei, maar ook daar was niets te zien. Weer terug in de buurt van KijKij vonden we dezelfde leeuwen weer onder een boom halverwege een duin liggen. Het grootste mannetje lag in zijn eentje hier een eindje vandaan. Heel ongewoon om een zelfde groep zo lang in dezelfde omgeving te zien. Maar ook nu lagen ze alleen maar te slapen, en te geeuwen. Een grote kudde steenbokken kon zelfs geen interesse wekken.

We reden terug naar de campsite, namen een sundowner met wat snacks en gingen wederom tijdig ons bedje in.