vivianvanriet.reismee.nl

Dag 3 Naar Kgalagadi Transfrontier Park

De volgende ochtend, na het ontbijt in het restaurant, reden we de lange weg naar Askham, en vandaar de laatste 60 km naar de entree van het Kgalagadi Park, waar we incheckten bij de Botswaanse receptie. Het was toen rond half 11 en voordat we daar weg waren en lucht hadden afgelaten uit de banden was te veel te warm voor het spotten van wild.

Toch kwamen we onderweg naar Rooiputs veel springbokken, gemsbokken, struisvogels, jakhalzen en een enkele secretarisvogel tegen.

We hadden campsite no1 toegewezen gekregen, en we waren blij met wat we zagen. Een groot A frame waar je beschut tegen de zon lekker kunt zitten, een paar bomen voor de broodnodige schaduw en niet ver daarvan af een open douchehok, en een ander open hok met een vieze longdrop wc. Aan de buitenkant van het provisorische douchebak nog twee roestvrijstalen afwasbakken. En het voornaamste was, dat er water was. Niet drinkbaar, alleen bestemd om te douchen, wassen en af te wassen. Een hele grote plek, met veel privacy en een prachtig uitzicht. Het mooiste van Rooiputs is echter dat de camping niet omheind is en dat het wild, inclusief leeuwen, cheetah’s, hyenas en luipaarden vrij toegang en doorgang hebben. Je moet dus te allen tijde waakzaam blijven.

We maakten kamp en moesten weer wennen aan de nieuwigheden van dit nieuwe type bushlapa. Daarna maakten we een warme lunch en aten het op onder het A frame, waar het heerlijk doorheen waaide. Na de afwas en kort relaxen was het tijd voor de eerste gamedrive. We zagen een Kalahari leeuw die aan het doen was wat leeuwen het beste kunnen doen en dat is slapen. We reden verder, en zagen twee bat eared foxes. Bij het watergat KijKij was het druk met jackals, springbokken en gemsbokken. Een stukje verderop, op het duinpad naar de Auob rivierbedding lagen 4 leeuwen, twee aan twee, maar in de schaduw van een paar struiken. Ook deze leeuwen waren te lui om op te kijken.

We bleven nog een poosje bij het waterhole en keken naar de interactie tussen de dieren. Daarna reden we terug, nog ruim voor sluitingstijd. We dronken een G&T bij de ondergaande zon, kregen twee mannen op bezoek die meenden dat wij hun campsite in beslag hadden genomen. Later kwamen ze zich verontschuldigen, ze hadden verkeerd gekeken en de nog lege nummer 2 was voor hen bestemd. Ze vertelden ook dat campsite Polentswa buitengewoon smerig was, er was daar ook geen water. We namen een koude douche in het douchehokje en gingen tijdig slapen.

Roy Guittet

Mooi om dit allemaal te lezen en te zien op je fotos lijkt mij een geweldige reis om die wilde dieren van zo dichtbij te zien en mee te maken.