vivianvanriet.reismee.nl

Kruger Park

Rond en in Kruger Park 1, 2 en 3 augustus 2011

De volgende dag was het zonnig en een stuk warmer. We ontbeten op ons gemak, Ad ging aan het werk en wij dames gingen het dorp in, wat winkels kijken, koffie drinken bij de Belgische bakker en daar ook een heerlijk echt stokbrood gekocht. De meeste stokbroden in Zuid Afrika zijn niet gemaakt van het goede deeg, en daarom erg slap. Wat later in de middag hebben we heerlijk gebraaid. Dinsdag begon weer met zon, want die komt hier om deze tijd van het jaar al rond 06.00 uur op. We besloten rond Pretoriuskop te rijden. We zagen eindelijk twee neushoorns, maar ook dit keer van grote afstand. Bij de Transport Dam zagen we weer een van de hyena welpjes, die zich in het zonnetje aan het opwarmen was.

Op de day visitors area van Skukuza namen we ons ontbijt met gebakken eieren en bacon. Het was een heel stuk aangenamer dan de vorige keer en we genoten dan ook volop in het zonnetje. Er vlogen alleen wat starlings, maar geen apen of een ander vervelend dier dat het op ons eten voorzien had. Op weg naar Lower Sabie zagen we twee of drie jeeps van game rangers wat heen en weer manoeuvreren, en wij beseften al snel dat er iets bijzonders moest zijn. En ja hoor, een zestal leeuwen aan de wandel, maar andermaal door veel struikgewas grotendeels aan het oog onttrokken. Bij de Sunset dam lagen enorme krokodillen. We zagen ook een stelletje geelbek ooievaars (yellow billed storks) parmantig in het water rondstappen op zoek naar vis.

Dat daar een krokodil in de buurt rondzwom, scheen hen niet te deren. Verder een klein kleurig vogeltje met een gele bek (wat een witkop kiewiet bleek te zijn). Op de terugweg stootten we op een grote opstopping. Oorzaak bleek een luipaard, maar de enige mensen die vanuit hun auto daar zicht op hadden, vertelden dat je behalve de verrekijker ook je fantasie moest gebruiken want ook zij zagen enkel een vlekje of drie! Daar wilden wij niet op wachten en reden dan ook maar verder. We zagen olifanten op weg naar de rivier, giraffen, kudu's, nyala's, warthogs, zebra's, veel impala's, een dode impala met een vogel die van de resten aan het pikken was. Uit de vele autosporen konden we afleiden dat daar eerder op de morgen wel wat spannends te zien was geweest. Het was een lange en vermoeiende dag geweest, na het avondeten lagen we dan ook op tijd in bed. De volgende dag werd weer een rustdag ingelast. Het waaide wat frisjes in de vroege morgen, maar daar kwam snel verandering in. Het werd een heerlijke dag, zo rond de 24 graden. We konden daarom volop genieten van een zonnebad en een spannend boek.

Chris(tine) van Soest-Klabbers

hallo Vivian
ik vind het heerlijk om jouw verhalen te lezen en je foto`s te bekijken.
prachtig allemaal en ik ga zeker op jouw stemmen.
( je kent me niet meer natuurlijk maar ik ben een vroeger buurvrouw uit Well en een schoolvriendin van jouw moeder)