vivianvanriet.reismee.nl

Kruger Park

6, 7 en 8 augustus

De weerman had oorspronkelijk regen aangekondigd maar vrijdagavond laat zagen we op internet dat het droog zou blijven. We waren dan ook al om 6 uur weer paraat bij de Phabeni Gate. Het was een drukte van belang want juist vandaag werd de jaarlijkse marathon rondom Skukuza (dus in Kruger Park) gehouden. Gelukkig reden de deelnemers aan de marathon flink door, niet dat het wat uitmaakte want er was waarschijnlijk vanwege de wind niet veel te zien. In de buurt van Skukuza zagen we een grote martial eagle bezig om een fazant of iets dergelijks te verorberen. De veren vlogen in de rondte. Iets verderop zagen we een mooie bosbok, de mannetjes zijn een stuk donkerder dan de vrouwtjes. En daar vlak in de buurt een paar brownheaded parrots, die aan zaadbonen zaten te peuzelen. We namen de dirtroad evenwijdig aan de andere kant van de Sabie rivier. Daar was echter niets te zien. Het was en bleef bewolkt, het was weliswaar een graad of 18 maar de wind maakte het gewoon koud. Geen last van apen dit maal toen we ons ontbijt maakten op de nieuwe skottelbraai, misschien vonden die het ook niet aangenaam. We hadden de gamedrive eigenlijk opgegeven en besloten via Lower Sabie en Crocodile Bridge naar Marloth Park te rijden. We waren nog niet goed en wel op weg of we zagen 5 cheetah's.

Ze lagen een heel eind van de weg in de beschutting van een grote struik. Een van de dieren lag zelfs helemaal in de struik. We hebben een hele poos staan wachten of ze in beweging zouden komen. Behalve even opstaan en gaan verliggen, was dat blijkbaar niet wat ze van plan waren. Jammer want het was te ver voor goede foto's. In de buurt van Lower Sabie was een grote opstopping. Er lagen wat leeuwen in het riet langs de rivier. Moeilijk te zien, totdat we ons zo gemanoeuvreerd hadden dat het zicht wat beter was. Een paar impala's stonden onverschrokken in de buurtj maar de leeuwinnen hadden geen interesse. Weer wat verder zagen we een neushoorn, ook weer een eind van de weg af. In de buurt van Crocodile Bridge lag een drietal leeuwinnen te slapen op de betonnen trede van een damwand. Twee lagen bijna plat, de andere stak met haar oren net boven de rand uit en hield de boel scherp in de gaten.

Want aan de andere kant van de damwand stond een grote kudde zebra's bij het water. Ook liepen er warthogs rond. Uiteindelijk stond deze leeuwin op en sloop in dekking wat dichter naar het water toe. Wij besloten te gaan verkassen naar het uitzichtpunt op het water, dus aan de andere kant van de damwand. Daar aangekomen zagen we dat de zebra's weer van het water afliepen. Wij hadden vanuit onze nieuwe positie goed zicht ofschoon het niet echt dichtbij was, de andere twee konden we van daaruit niet meer zien. De leeuwin wachtte geduldig haar kans af. Hoog boven op de oever stonden in het struikgewas veel impala's en ook een paar kudu's, allemaal op weg naar het water. Net op tijd zagen de kudu's het gevaar, gaven een luide alarmcall en verdwenen de bush in. De leeuwin wist dat haar kans verkeken was en voegde zich weer bij haar slapende zussen. In Marloth Park was ook geen dier te zien en het oogde allemaal wat triest, zo zonder zon. In Nelspruit nog snel wat boodschappen gedaan en thuis een lekkere borrel genomen (met het kleine elektrische kacheltje aan) op de goede sightings van deze dag. Een beetje uitslapen in zover dat kan met een Egyptische gans die elke morgen bij het krieken van de dag op ons dak vloog en daar wel een uur lang bleef kwekken. Daarna een ontbijtje met pannenkoekjes, gemaakt op de nieuwe skottelbraai. Dat ging erg goed en ze smaakten heerlijk. Ad en Sylvia gingen naar de driving range om een paar golfballen weg te meppen, Vivian en ik gingen nog wat inkopen doen. Bij het Belgische bakkertje leek het wel voor niets, het was trouwens overal behoorlijk druk vanwege het lange vrije weekend. Het was bewolkt en aan de frisse kant. Na de koffie besloten we daarom maar een kort ritje te gaan maken door het park, maar dat ging niet door. De maximum bezoekersquota per dag was al bereikt en dan gaan alle hekken op slot. De volgende ochtend stond er al een lange rij bij het hek. Het ging desondanks behoorlijk vlot en rond half 7 waren we in het park. Eigenlijk hoef je op zo'n drukke dag maar van opstopping naar opstopping te rijden, Ad wilde echter zelf op zoek en reed erg langzaam. We zagen olifanten, giraffen, bokken en een hele kudde zebra's bij een dam, een troep bavianen waarvan er enkele als potloodventer aan het oefenen waren, maar verder niet veel bijzonders.

Niet ver van Tshokwane zagen we een stuk of zeven leeuwen liggen. Het was echter dringen geblazen en we gingen dan ook maar eerst ons ontbijtje maken op de picknickplaats bij Tshokwane. Er liepen bavianen rond buiten de afscheiding, maar ze hielden zich koest en op een afstand. We zullen onze spullen wel goed bewaakt hebben, want vanaf hun zitplaats in een boom hielden ze alles in de gaten. Toen dan ook een paar zorgeloze braaiende Zuid Afrikanen rond de skottelbraai stonden, grepen zij de kans en daarmee verdween een heel brood van hun tafel. Hilariteit alom vooral toen de apen elkaar achterna zaten om een stuk van de buit te kunnen bemachtigen. De leeuwen die we eerder gezien hadden, waren jammer genoeg aan de wandel gegaan. Ze lagen niet meer op dezelfde plek. Een stukje verder zagen we een 'bijna luipaard'. Iemand zal het dier gezien hebben, er stonden nu veel auto's, en iedereen was op zoek naar deze elusive leopard. Weer een stuk verder lagen leeuwen, maar ook daar was geen doorkomen aan. We besloten dan ook maar naar huis te gaan want op deze manier is het niet echt leuk. Tijd genoeg over om te computeren, lezen, maaltijd voorbereiden. Het was zonnig en lekker warm, ca. 24 graden.