vivianvanriet.reismee.nl

Kruger Park

9, 10 en 11 augustus

Women's day, een nationale feestdag in Zuid Afrika, die wij gebruikten om een laatste wasje te draaien en om lekker te relaxen in de zon. Ad ging een rondje golfen met de buurlui uit Hermanus. En na onze verlate lunch zijn we even bij hen een borreltje gaan drinken. Daniel heeft een oude, kinderloze tante die ooit voor de regering gewerkt heeft. Daardoor heeft zij ongeveer levenslang recht op 40 gratis overnachtingen per jaar in Kruger Park. Dat is natuurlijk mooi meegenomen en zij vertrokken de volgende dag naar Lower Sabie. Onze laatste dag in Kruger Park begon goed. Ontbijt hadden we thuis genomen, we waren rond half 8 in het park. Slechts een kleine kilometer verder zagen we tot onze grote verrassing een viertal wilde honden.

Ze renden door het struikgewas, een stukje van de weg af. Wij reden evenwijdig met hen mee. Ofschoon wij dit jaar op onze safaritochten al het spannende wild of van veraf zagen, of gehinderd door struikgewas, waren deze jongens zo aardig vanuit de bush de straat op te komen. Ze waren erg beweeglijk en nerveus, want natuurlijk hadden zich al weer meerdere auto's bij de onze gevoegd. Toch hebben we een paar mooie plaatjes kunnen schieten. We zagen verder hyena's, olifanten, giraffen, nyala's, buffels en verschillende kleurige, kleine vogels, waaronder de kingfisher en European bee eaters. In de buurt van Skukuza lagen een paar leeuwen. Niet ver van de weg af, maar weer verstopt in het struikgewas. We bakten pannenkoekjes op de picknickplaats van Nkuhlu. De bewolking die vroeg in de ochtend nog aanwezig was geweest, was helemaal opgelost en het was behoorlijk warm in de zon. Een kudde olifanten stak net de rivier over, waarbij een kleine olifant tot de oren in het water verdween, maar hij genoot zichtbaar.

Op de andere oever aangekomen, rolde hij zich van pure vreugde door het zand, totdat hij door zijn moeder het riet ingeduwd werd. We reden via Lower Sabie naar de weg van Malelane naar Skukuza, een mooi stuk qua natuur. Er was weinig water in dit gedeelte waardoor er ook weer minder wild te zien was. Toch zagen we ook hier weer een grote kudde olifanten met veel 'kleuters' erbij. Ook de nodige giraffen staken boven de struikjes uit. Bijna terug op de weg naar Phabeni, zagen we toch nog een rhino dichtbij.

Hij was op weg naar een waterhole, maar zodra hij onze auto hoorde verdween hij in de bush. We namen een positie in op de hoge oever van de waterplas en wachtten af. Uiteindelijk kwam de neushoorn voorzichtig en alert naar het water om te drinken! We zijn een poosje blijven kijken want we hadden het dier dit keer helemaal voor ons alleen. Met een mooie rode ondergaande zon kwam er een eind aan onze safari's in Kruger Park, voor dit jaar tenminste.

Ook op de laatste dag in Hazyview scheen de zon. We verwenden onszelf nog maar eens met die heerlijke luchtige appelflappen van de Belgische bakker, waarna we tassen pakten, de auto lieten wassen en genoten van de laatste zon. Ook de braai werd nog een keer opgestookt.