vivianvanriet.reismee.nl

Op weg naar huis...

12 augustus

Het was nog warmer op de dag van vertrek. Al rond 09.00 uur was het 'zweten' tijdens het autopakken. In Nelspruit namen we nog een lekkere kop koffie. In de Schoemanskloof kochten we bij Joubert en sy seuns 2 grote 'balen' sinaasappelen, een doos avocado's en 2 liter vers geperst sinaasappelsap, alles bij elkaar voor slechts 8 euro omgerekend. Het was erg druk bij hun 'padstal', iedereen sjouwde met sinaasappels en flessen sap. De hele Schoemanskloof lijkt wel in bezit van deze Jouberts, want overal zagen we hun borden op de velden langs de weg. In Witbank stopten we voor een lunch, waarna we rond half 6 bij ons hotel in Johannesburg waren. Na een opfrisbeurt vertrokken Vivian en Sylvia met de shuttle naar het vliegveld voor hun vlucht terug naar huis. Wij reden de volgende ochtend de stad uit. We hadden blijkbaar weer de GPS verkeerd ingesteld, want in plaats van dat 'Miep' ons de N12 liet nemen, moesten we rechtdoor over de R24, dwars door het zuidelijke deel van het centrum van Johannesburg. De weg werd alsmaar smaller, veel stoplichten en veel, heel veel zwarte mensen. Op een gegeven ogenblik liet Miep ons naar het zuiden afdraaien, maar weer niet over de snelweg. We konden op dat punt gelukkig nog omdraaien, en met een beetje hokus pokus kwamen we uiteindelijk op de snelweg, die zuidwaarts de stad uit voert. Het was warm in de hoofdstad, zo'n 24 graden al rond half 9, en het kwik zou naar 29-30 stijgen. Richting Bloemfontein echter werd het steeds koeler, tot een graad of 18. De rit naar Gariep verliep verder voorspoedig en we kwamen rond een uur of half vier aan in het hotel. We kregen dit keer een kamer aan de andere kant, compleet met aanrecht, 2 pits kooktoestel, magnetron en koelkastje. Het uitzicht was beter dan de vorige keer, we hadden een groter balkon en vol zicht op de dam. Morgen moeten we dan de laatste etappe overbruggen en we hopen dan ook tegen het eind van de middag thuis te zijn.