vivianvanriet.reismee.nl

Augrabies Falls & Orange River

Ook onze tweededag in de Noordkaap zit er weer op. Gelukkig hoefden we pas om 8 uur aan het ontbijt te verschijnen, heerlijk in het zonnetje. Daarna vertrokken we naar Augrabies Falls National Park. Hoewel het Augrabies National Park een van de kleinere nationale parken van Zuid Afrika is, is het landschap heel indrukwekkend, veel rotsen en rotspartijen in dit gebied hebben karakteristieke namen gekregen zoals ‘Moon Rock'en ‘Echo Corner'. We zijn tot het uitzichtpunt 'Ararat' gereden. Hier kijk je op de Oranje Rivier die in de diepte stroomt.

Bij Augrabies namelijk vormt de Oranjerivier de Augrabies watervallen, een van de zes grootste ter wereld. In tijden van droogte zijn ze zeker niet spectaculair. De Khoi noemden deze watervallen 'Aukoerebis' (plaats van groot lawaai) en deze naam komt pas tot zijn recht als door zware regenbuien in het binnenland de aanvoer van water enorm is. Dan stort ongeveer 400 miljoen liter water per uur met oorverdovend lawaai 56 meter omlaag in een diepe, uitgesleten kloof. Middels een aantal stroomversnellingen valt het water vervolgens nog eens 35 meter lager. De twee poelen waar het water in terecht komt, zijn - naar men zegt - meer dan 100 meter diep en de bodem zou bezaaid zijn met diamanten, door de rivier vanuit de omgeving van Kimberley meegevoerd!

Natuurlijk zijn we daarna deze watervallen van dichtbij gaan bekijken. Helaas was een gedeelte van de houten walkway en de uitzichtdecks nog niet niet hersteld, deze zijn tijdens de overstromingen eerder dit jaar verwoest. Maar we hadden toch goed zicht op de hoofd waterval.

Het was weer dik boven de 30 graden met een strakblauwe hemel, en we hadden ontzettend veel last van vervelende kleine vliegjes. Daarna hebben we in het conferentiecentrum van het restcamp een korte presentatie gehad van de 'Arid Parks of the Northern Cape', waartoe Namaqua NP, Kgalagadi Transfrontier Park, Augrabies Falls NP, Ai Ais/Richtersveld Transfrontier Park en Mokala NP behoren. Daarna hebben we nog 2 huisjes in het restcamp mogen bekijken, deze zijn mooi gerenoveerd en zien er prachtig en modern uit.

Terug bij de lodge kregen we weer op het deck een lunch voorgezet waarna het tijd was voor een korte siësta. Heerlijk op mijn eigen terrasje direct aan de rivier. Om 1500 uur was het verzamelen en kregen we van Dany een safety briefing over het raften. Het is jammer dat ik hier geen filmpje van heb gemaakt (we hadden alle spullen de kamers achter moeten laten want er mocht niets mee in de raft), want hij vertelde het wel zo grappig en leuk!
Met zwemvest en helm zijn we naar het beginpunt gereden. Ik zat gezellig met Paula in een raft...

De rivier was erg rustig en rapids stelden dan ook niet heel veel voor, maar genoten hebben we wel met z'n allen...Heerlijk relaxed op het water in dit weer, lekker iedereen natspuiten, even een pauze om wat de drinken en rond 1700 uur kwamen we ter hoogte van de lodge weer aan. Daar werd uiteraard iedereen met raft en al omgekiept, deze geweldige middag eindigde dus met een zwem- en water festijn.

Met z'n allen een drankje gedaan, toen snel even omgekleed want om half 7 moesten we weer paraat staan voor een wijnproeverij van Orange River Cellars.
We kregen 2 droge witte wijnen te proeven (Chenin Blanc en Colombard) daarna 2 rode (Pinotage en Shiraz), daarna een zoetige rosé (natural sweet) en tot slot een erg lekkere dessertwijn (white Muscadel). Alle half lege flessen mochten we bij het eten soldaat maken!
Rond 2000 uur gingen we aan tafel (overdekt en beschut geplaatst vanwege de harde wind). Weer heerlijk gegeten, een lekkere grote steak van de braai, met vers gebakken wit brood, millies (mais), patato bake, salade en kip drumstickjes. Het toetjes was lekkere milk tart.
Rond 10 uur is weer iedereen lekker naar bed gegaan.

leonne van den bosch

Viv aan de wijn, het kan verkeren!

Barbie Lightbody

Wonderful photos; enough to encourage ant tourist to want to visit these exotic places. Well done!

John

Na 40 Afrika reizen ontdekt Viv op de 41e de keuken, de wijngaarden . . . en . . . wie weet wie of wat nog meer!
Enjoy it!

Marielle

@Leonne..... zie je dat het helemaal goed komt met Viv! De eerste wijntjes zitten erin! :-) Ha, ha.
Ook deze dag klinkt weer fantastisch Viv! Have Fun! X

piet en thea

Inderdaad Leonne, Viv aan de wijn! Het werkt aanstekelijk, dus wij hebbben er ook maar een genomen. De foto's zijn weer geweldig maar ik had je ook wel willen zien met zwemvest en helmpie.
Geniet van deze mooie dingen.

Cindy

Hmmm.... Jaloers!!
Geniet 't baie!
xx

Anne Stephenson

Heel erg mooi, Vivian. Wat ben je toch een bofferd!
Een en ander komt me zeer bekend voor, daar wij toen ook allerlei gezien hebben op onze reis Namibia en Z.Afrika in 2005.
Groetjes Annie

Vera

Oh, wat heerlijk Viv, zo'n lekker weer en dan op het water. Spannend hoor. Genieten maar! En leer maar goed een wijntje drinken. Gaat het straks echt gezellig worden borrelen met jou! Heb je daar uberhaupt nog tijd om de film te maken? Zo te lezen een druk program. Kreeg vandaag de Flying Dutchman met de post. Staat vol met verrukkelijke beelden en verhalen over de Kaap. Kan niet wachten................

Piet en Marianne

Misschien de volgende keer twee glaasjes als wij er bij zijn |||||

Piet en Marianne

Wat ben je toch een bofkont.
Wij zitten hier in de storm.