vivianvanriet.reismee.nl

GREAT WHITE SHARKS!

Na weer een heerlijk ontbijt vertrokken we rond 9 uur vanuit het '15 On Orange' hotel naar Stellenbosch.

Onze eerste korte stop was bij 'Oom Samie se Winkel', de wereldberoemde Victoriaanse winkel van sinkel, die er tegenwoordig nog net zo uitziet als toen hij in 1904 geopend werd.

Daarna kregen we een rondleiding door de wijnkelders op Neethlingshof Wine Estate in Stellenbsch met een aansluitende wintetasting. We hebben 5 wijnen en nog een dessertwijn geproefd.

Via de Sir Lowry's Pas en Hermanus reden we verder naar Gansbaai. In Hermanus nog walvissen proberen te spotten, maar het seizoen is eigenlijk voorbij. Hermanus staat bekend als `the best whalewatching spot in the world`. Ieder jaar verschijnen in mei - juni de humpbacks en daarna de southern right whales aan de kust bij Falsebay en Walkerbay om te paren en te kalveren. In november trekken ze dan weer naar hun voedselgebieden in de ijskoude antarctische wateren.

Doorgereden naar Gansbaai en Kleinbaai waar we een lunch kregen bij White Shark Projects. Na de lunch werd iedereen lichtelijk nerveus voor het Shark cage diving gebeuren.
Twee mensen uit onze groep besloten uiteindelijk niet mee te gaan, het weer was namelijk plotseling omgeslagen, harde wind en er was geen zon meer toen we vertrokken.
Dankzij de 2 reistabletjes die ik van te voren had ingenomen, ben ik ondanks de hele hoge golven gelukkig niet zeeziek geworden.

Na 20 minuutjes varen, kwamen we aan bij het punt waar de CAGE nog in het water lag, gebruikt door een groep eerder die dag. Alles werd toen in gereedheid gebracht, we moesten wetsuits aandoen en kregen een uitleg over wat, eenmaal in de kooi, wel en niet mocht.

Ik ben samen met Janet, Kirsten, Paula en Mies als eersten in de kooi gegaan. En wat was het gaaf om zulke grote haaien van dichtbij onder water te mogen en kunnen zien!!!
We konden ze bijna aanraken maar dat hebben we maar uit ons hoofd gelaten natuurlijk. Ik ben zeker wel een half uur in de kooi gebleven omdat achteraf toch lang niet iedereen durfde.

Daarna nog even boven op het dek gefilmd, de haaien sprongen voor onze neus hoog het water uit. Eentje is er zelfs verstrengeld geraakt in het touw waar het aas aan vast zat, een spectaculair gezicht, maar uiteindelijk heeft de crew besloten om het touw door te snijden om zo de haai te bevrijden.

Het was echt een stuk harder gaan waaien en men besloot dan ook om terug te varen naar Kleinbaai. Dit ook omdat er behoorlijk wat passagiers groen en geel zagen.....
Eenmaal aangekomen op het vaste land stonden er hapjes en drankjes voor ons klaar en we kregen een certificaat met als tekst: 'YOU BRAVED THEM'.

Ook kregen we een video van onze trip kado dus wellicht dat ik deze beelden kan gebruiken voor mijn film voor verkiezing tot SA Expert. Daarna konden we eindelijk op weg naar de prachtige Grootbos Lodge. Hier stond weer een welkomstdrankje klaar waarna we naar onze suites werden gebracht. Puck en ik kregen een suite in de Forest Lodge toegewezen, weer erg mooi en zeer luxe met 2 slaapkamers, 2 badkamers en een prachtig dek met uitzicht over duinen, strand en zee.



Om 8 uur kregen we een heerlijk 5 gangen diner geserveerd en rond 11 uur ben ik naar bed gegaan om nog even te werken aan mijn blog en facebook pagina!!!! Al met al een SUPER geslaagde dag!

Reacties

Reacties

leonne van den bosch

Spannend en dapper hoor! Goed gedaan! En wat een super mooie lodge (de oude is enkele jaren tijdens een grote veldbrand verwoest), deze ziet er beter uit dan de "oude"!

Karin

Wat ontzettend gaaf Viv!

Moniek matthijssen

Jemig wat een spannend gebeuren!!!! Mooie foto's.
Geniet er nog van en succes!!!!

Lucille

Vivian... Je hebt veel moed gehad!!!! Om het ook echt te doen. Mooie foto's

Marielle Henzen

Jeeeeeeetje, wat GAAAFFFFFF!!!! Wij zitten hier heeeeeeeel jaloers naar de foto's te kijken! Ook de kids zijn onder de indruk! X

Loek Henzen

Ik vind jou heel stoer!

piet en thea

Ohhh, wat ben jij dapper! geweldig en de foto's zijn ook helemaal top. Hier kun je trots op zijn.
Wat een prachtige lodge, je komt elkaar niet tegen in zo'n badkamer.

Piet Bertrams

Een geweldig, avontuurlijk verhaal, maar ik denk niet voor herhaling vatbaar in februari/maart !!
Ik vind het wel leuk dat jullie nog reclame hebben gemaakt voor mijn pensioenbetaler;
GROEN EN GEEL zijn n.l. de huiskleuren van ABN AMRO.

Yvonne Lagarde en Nico van Gelderen

Wij hadden in de plaats van de afhakers wel gewild.

geweldig van je! Wat een belevenis.

Vera

Hey Viv, wat ontzettend stoer van jou om in die kooi te gaan. En de boottocht er naar toe zal ook spannend zijn geweest: word ik wel of word ik niet zeeziek. Maar je bent niet snel van de wijs te brengen, goed om 'n pilletje te nemen. En wat een geweldige foto's, die ene haai die vast zat heb je vanaf z'n buik op de foto, kei gaaf. Dit wil ik ook! Geniet van alle luxe in Grootbos!

Peter en Liesbeth

Zo, dat heb je ook weer meegemaakt.
We zijn benieuwd naar de videobeelden van deze bijzondere excursie.
Geniet maar "lekker" verder van je reis; de wii kan wel even in de kast blijven !!

Saskia

Hoi Viv,
Wat gaaf!!!! En stoer dat je het gedaan hebt :-)
Veel plezier nog.
Groetjes Saskia

Anne Stephenson

Om nog even terug te komen op jouw haaien avontuur.
Heb gehoord, dat deze haaien nu op weg zijn naar Australie!! HA HA! Maar mij zullen ze NOOIT krijgen, daar ik beslist nergens in zee ga, behalve pootje baden.
Elk jaar weer zijn hier veel slcachtoggers
Ik geniet van je mooie verhalen

Anne Stephenson

P.S. Ik bedoel slachtoffers natuurlijk, niet slcachtoggers, sorry, typ foutje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!