vivianvanriet.reismee.nl

Naar de Grote Karoo

We konden vanmorgen voor ons doen pas laat ontbijten, tegen half 9, maar het wachten loonde zich wel. Schitterend uitzicht, het zonnetje in de rug en heerlijk eten, bij het afrekenen zagen we pas het leuke winkeltje met allerlei hebbedingetjes die Penny, de eigenaresse, uit Bali had meegebracht (in een container). Ook bleek er nog een mooie half open fitnessruimte te zijn met zwembad en allerlei fitness toestellen. Daar had ze ons de dag ervoor niets over verteld. Jammer want daar hadden we mooi wat aan onze conditie kunnen werken!

Veel te laat vertrokken we toen pas, waardoor we een stuk achter op schema lagen. De route door de Grote Karoo was lang. De Karoo is een eindeloos droog gebied dat zich uitstrekt van de binnenlanden van de Eastern Cape naar de Indische Oceaan. Het was echter veel groener dan gewoonlijk en ook de Beervleidam tussen Willowmore en Aberdeen zagen we voor het eerst gevuld met water. Ze hebben in deze normaal gortdroge streek behoorlijk wat regen gehad de laatste tijd. De wind was gaan liggen, de zon scheen volop, en de temperatuur was aangenaam. Tegen half 4 waren we op de plaats van bestemming: Graaff Reinet, het charmante Karooplaatsje wat toch behoorlijk met de tijd meegaat. De stad ligt in een bocht van de Sundays rivier en onder de Spandau kop. Meer dan 200 van de oudtse, veelal witte gebouwen met plat dak in Karoo stijl tot indrukwekkende Victoriaanse gebouwen zijn gerestaureerd en tot Nationaal Monument uitgeroepen.

Ook ons B&B Aa' Qtansisi is een oud mooi Karoo huis uit ca. 1850. Het overtrof onze verwachtingen, mooi en groot met yellowwood vloeren en hoge plafonds. De kamers waren verschillend ingericht, eentje in Marokkaanse sfeer, de andere in Franse stijl, maar allemaal heel smaakvol. De naam is afgeleid van de oorsronkelijke Koisan taal, wat: 'wij heten u welkom' betekent.

We kregen een welkom drankje aangeboden op de veranda, waarna we richting Valley of Desolation zijn gegaan. Deze vallei met geerodeerde doloriet toppen, zuilen en hangende rotsen is prachtig en de uitzichten over de vlakten van de Camdeboo en de stad zelf zijn adembenemend.

Op de picknickplaats namen we een sundowner en tijdens de rit naar beneden zagen we vlak voor de auto een kudu oversteken! Er was niet meer genoeg tijd om ook het gamepark wat deel uitmaakt van het Camdeboo National Park in te rijden. Dat bewaren tot morgen. Na een verfrissende douche hebben we in een restaurantje aan de overkant van de straat gegeten, Karoo lam en springbok filet! Daarna was het goed slapen.

J

Klinkt goed allemaal weer daar in ZA

Gé en Corry.

Graaff Reinet en de Vally of Desolation doen ons bloed weer sneller stromen. prachtig.