vivianvanriet.reismee.nl

Mountain Zebra National Park

Na een kom yoghurt met fruit gingen we nog voor 7 uur op 'pyama' drive. We namen de mooie Kranskoproute die door een landschappelijk prachtig gebied gaat. We reden langs de kronkelende Wilgerboom rivier naar de top tegenover de Kranskop. Er waren weinig dieren maar de schitterende natuur maakte dat goed. Daarna nog over de hoogvlakte waar de zebra's en bokken speels aan het dartelen waren. Ter hoogte van de Ubejane route, daar waren we gisteren de black rhino zagen, liep nu een enorme kudde kudu's. Later hoorden we van Mike, de kennis van Theewaterskloof, dat hij daar een cheetah gezien had. Je moet gewoon geluk hebben en op de juiste tijd op de juiste plaats zijn!

Na het ontbijt met vers gebakken pannenkoeken hoorden we de bavianen vlak in de buurt. Vanafde andere helling achter het huis kwam een alarm call van een kudu, een teken dat er ergens gevaar dreigde. Hoe zeer we ook speurden, wij zagen niets. Daarna was het heerlijk toeven onder de bomen van de picknickplaats met zwembad, niet ver van ons huis.

De braai tegen het einde van de middag was heerlijk en toen we daarmee klaar waren, hadden we nog net een dik uur om een rondje te gaan rijden. We besloten dehele Ubejane ronde te nemen maar voordat we bij het beginpunt waren, zagen we een black backed jackal langs het pad. Weer veel kudu's maar dit keer ook een hele kudde elanden. Tot onze grote verrassing botsten we bijna tegen een black rhino op. Het dier werd wat nerveus door onze nabijheid, en rende terug de bosjes in, waar tegelijkertijd een Kaapse buffel uit te voorschijn kwam. De neushoorn stak andermaal voor onze auto het pad over en onder een paar lage bomen zagen we daarna nog een drietal buffels, erg dichtbij.

Op weg naar huis staken 4 bat-eared foxes hun oren boven het gras uit en een stuk verder zagen we een porcupine de weg oversteken. Tegen de tijd dat we bij die plek waren, was het dier al weer een eind van het pad af, bijna onzichtbaar in het hoge gras. We konden nog net zijn stekels fotograferen. Jammer want we hebben dit dier (een stekelvarken) nog niet vaak bij daglicht gezien, het is tenslotte een nachtdier. Dit was een mooie einde van ons verblijf in het Mountain Zebra National Park want morgen vertrekken we richting Addo Elephant Park.

J

Gaaf al dat wild zo dichtbij.
Geniet er van Viv

jan en mieke henzen

Vivian, wat genieten we weer van je reis !! We blijven je volgen en wensen je nog heel veel plezier !