vivianvanriet.reismee.nl

Addo Elephant National Park

We waren op tijd wakker omdat er waarschijnlijk guinea fowls op ons dak zaten. Het kabaal klonk helemaal door tot in de slaapkamers. Na het ontbijt reden we richting Cradock. Deze kleine stad heeft een historisch verleden want De Grote Trek van de Boeren begon hier. Er is een leuk straatje met allemaal gerestaureerde ambachtshuisjes, die nu zijn ingericht als hotelkamers.

Ter hoogte van de Olifantspas zagen we de eerste struiken plumbago en cape honeysuckle, die in dit gebied in het wild groeien, langs de weg verschijnen. De prickley pear (een eetbare cactusvrucht) was alom vertegenwoordigd. Het was een kleurig schouwspel.

Tegen het middaguur arriveerden we in Addo National Park, iets te vroeg om al in te kunnen checken. Wat was het druk hier, en wat een groot verschil met het rustige Mountain Zebra National Park. We reden een klein rondje door het park, en zagen al snel voorbij de ingang een stelletje leeuwen liggen. Voor ons ongunstig, want ze lagen in de schaduw van een paar struiken. We reden door naar de volgende dam en daar was een grote kudde olifanten aan het badderen, stoeien, en zich met modder vol aan het gooien, een leuk gezicht. Op de terugweg kwamen we weer langs de spot waar de leeuwen lagen te luieren. Dit keer hadden we meer geluk, want het mannetje stond vanuit de struiken op en ging in de volle zon poseren voor ons. Er zijn nog niet zoveel leeuwen in het park, we hadden dus echt geluk!

Daarna was het tijd om de sleutel op te halen en de hele boel het Hapoor Guesthouse in te sjouwen. Dit grote chalet had direct zicht op een (leeg) waterhole, maar het uitzicht op een deel van park was desondanks erg mooi. Ook de inrichting was leuk en op de veranda was het heerlijk koel. We hadden met vereende krachten in een wip onze warme lunch bereid. Daarna werd de broodbakmachine aangezet en konden we nog even relaxen alvorens we op gamedrive gingen.

Het Addo Elephant Park is de beste plek van Zuid Afrika om olifanten te kunnen zien, en bij de eerste dam stond alweer een grote kudde olifanten en een kudde Burchell's zebra's. De zebra's waren uitgelaten en renden heen en weer, totdat ze door een jonge olifant werden weggejaagd.

Op de verdere route zagen we weinig tot niets. Totdat we weer bij de plek kwamen waar we eerder de leeuwen hadden gezien. Ze lagen nog steeds in de schaduw te dutten. Wij hadden alle tijd en bleven geduldig wachten. Een van de 2 mannetjes tenslotte kwam overeind, gevolgd door zijn broer en tenslotte een vrouwtje. Die legde zich precies opzij van onze auto, op slechts een meter of 2 afstand, op een prime position dus. De andere auto's stonden allemaal andersom en die mensen keken recht in de zon.

We hebben tot sluitingstijd van de leeuwen genoten en eenmaal bij ons chalet waren we nog net op tijd om met een drankje bij de hand de zon te zien ondergaan. Bij het waterhole stond een kudde kudu's en 2 ervan waren in gevecht. Hun geweien botsten met lawaai tegen elkaar. In de verte schreeuwden de jakhalzen, een mooie avond in de bush.

J

Blijft mooi om te lezen

Jan

Bedankt voor de leuke verhalen. Geniet er van en een veilige reis.
Groet uit Hardinxveld

Vera

Hallo allemaal,
Potverdorie wat is pretty face oud geworden zeg. Maar wat had ik hem en zijn gevolg graag weer gezien. Ben stik jaloers op jullie hoor. En nu heerlijk aan de wijn zie ik. Ook een prachtig uitzicht daar.
Geniet van alles. Ik volg jullie wel. XXX