vivianvanriet.reismee.nl

Van Addo NP naar de Port Alfred aan de kust

Het was voor het eerst in tijden dat de zon niet scheen toen we wakker werden. Maar de temperatuur was aangenaam en het ontbijt met vers bruin, en vers rozijnenbrood smaakte heerlijk. Vanaf de veranda hadden we weer zicht op een kudde kudu's die langzaam aan op de modderige waterplas afkwamen. In de nacht hadden we regelmatig de jackals gehoord maar die kregen we deze morgen niet te zien. Op weg naar de zuidelijke in- of uitgang van het park stootten we op een kudde olifanten die de weg blokkeerde.. Ze verdwenen tenslotte in het struikgewas via een smal paadje net voor onze auto. Een van de grotere olifanten echter had daar geen zin in, zij stapte op slechts 50 cm afstand aan onze auto voorbij. Tot dichtbij de uitgang was er verder niet veel wild te zien. De plumbago stond overal uitbundig in bloei, we hadden overigens gezien dat de olifanten die lichtblauwe bloemetjes ook aantrekkelijk vonden.

Vlak bij de uitgamg zagen we tenslotte een enorme kudde buffels, zij lagen in de luwte van een bosje, want er stond zo dicht aan de kust meer wind.

Tijdens onze koffiestop kamen de eerste zonnenstralen te voorschijn, maar hoe verder we richting Grahamstown reden, hoe donkerder het werd. Op weg daar naar toe passeerden we talloze private game reserves. Grahamstown, een mooie oude universiteitsstad, lieten we links liggen. Het stadje is in 1812 gesticht, oorspronkelijk als Engelse legerpost, maar in 1831 werd het de op een na grootste stad van de Kaapprovincie. We namen de weg naar de kust via Bathurst, bekend om zijn uitgestrekte ananasplantages. Port Alfred zelf is een badplaats gelegen aan de monding van de Kowie rivier en aan de schitterende Sunshine Coast. De stad heeft een mild klimaat en prachtige witte, brede stranden met hoge duinen. We konden niet direct inchecken, en daarom gingen we met onze picknicklunch naar het strand. De zon was zo vriendelijk ook weer even te voorschijn te komen. Geen lange wandeling dit keer want bij de parkeerplaats hingen een paar ongure types rond.

We hebben daarna ook nog een strandje aan de westkant van de rivier ontdekt, wat meer geciviliseerd maar ook minder ruig en ongerept. De sundowner (zonder zon) namen we op ons prive terrasje.
Ons avondmaal kwam dit keer van Ocean Basket.

nelly c.

prachtige foto en blij dat ik M.en P ook weer eens
heb gezien, was hun wezen een beetje kwijt !!!!
Vivian je bent een echte Afrika expert !!!

Juud

Hey Viv!
Wat een geweldige veslagen! Dit weekend al gelezen en vanochtend de laatste. Die foto's zijn ook weer top!Ben jaloers op jullie! Een jacuzzi op je terrasje, erg vervelend Viv!!!!
Doe iedereen de groetjes!
X Juud