Dag 6 Op weg naar de jungle

Na een rumoerig ontbijtje kregen we eerst een korte rondleiding door het Riverside Majestic hotel, een zusterhotel van Grand Margharita. Bepakt met onze daypacks voor de jungle begonnen we aan de lange tocht riching het Batang Ai meer. We hebben eerst een korte stop gemaakt op de markt van Serian, waar we ook meteen een kadootje voor de bijna jarige Alma hebben gekocht. Nadat ook alle boodschappen voor het avondeten in de jungle aan boord waren zijn we verder gereden. Na een uurtje zijn we gestopt bij  Liew's pepperfarm. Hier kregen we een korte uitleg over de peperkorrel. Uiteraard hebben we bijna allemaal wat zakjes peper gekocht! Na ongeveer 4 uur gehobbeld te hebben in de bus kwamen we aan bij het Batang Ai meer. Vanuit hier zijn we in een longboat naar de Borneo Adventure's jungle lodge gevaren! Deze tocht duurde ongeveer 2 uur en omdat het water laag stond vanwege het droge seizoen moesten we ook een aantal keer "klunen". Na aankomst kregen we onze kamer toegewezen, een soort open houten hut met 2 matrassen op de grond met een klamboe erboven...we zaten met de hele groep in één gedeelte en omdat de bovenkant van de kamers open was kon je alles horen..Net voordat het donker werd hebben ik, Jacq, Rudolf, Leo, Johanneke, Alma en Robin een heerlijke "douche" genomen in de Sumpa rivier. Wat een heerlijke verfrissing was dat na een lange maar mooie reisdag. Daarna hebben we kunnen genieten van een heerlijke maaltijd gemaakt door de Iban, de lokale bevolking...Vervolgens zijn we naar het traditionele longhouse gegaan en hebben we kennis gemaakt met de oorspronkelijke bewoners van dit gebied, de beruchte koppensnellers! In Nanga Sumpa longhouse wonen 23 families! Onder het genot van de lokale rijstwijn zijn we meer te weten gekomen over de Iban cultuur, erg mooi en interessant. Omdat het vrijdagavond was, was het erg druk in het longhouse, mede ook omdat de schoolkinderen weekend hadden. Er werd een traditionele dans opgevoerd en het werd steeds drukker en drukker met nieuwsgierige bewoners. Na de show hebben we nog even staan kletsen met een aantal jonge jongens, die zelfs een foto van het nederlands elftal hadden hangen, er werd letterlijk gezegd dat "van Persie" niet zo goed was tijdens dit EK! Rond een uur of 11 was het tijd om onder onze klamboe te kruipen en van alle jungle geluiden te genieten.....We lagen net in bed en toen begonnen de hanen te kraaien!?! Dat was lachen geblazen...