vivianvanriet.reismee.nl

Dag 8 Orang Utans en Abai jungle lodge

Na een korte nacht moesten we om half 6 alweer paraat staan voor de transfer naar de luchthaven. De vlucht naar Sandakan is om 7 uur vertrokken en duurde amper drie kwartier. Op de luchthaven van Sandakan stond Eric van het lokaal agentschap ons al op te wachten. Het was een kort ritje naar het Sepilok Orang Utan rehabilitation centre. Eenmaal aangekomen hebben we eerst een film gekeken met uitleg over het rehabilitation centre, erg interessant! En toen was het eindelijk tijd om op zoek te gaan naar deze fantastische dieren, de orang utans! Na een korte wandeling over een boardwalk kwamen we aan bij het voederplatform en ja hoor, er zat een moeder, genaamd Mimi, met haar baby te wachten! Toen het voedsel gebracht werd sprong ze op en kwam slingerend via de lianen naar het lager gelegen platform! En toen was het eten geblazen, ze kregen jungle durian, sinaasappels, long beans en banaantjes en lekker dat ze het vonden. Helaas ging ze vaak met de rug naar ons zitten, zodat foto's maken erg lastig was! Erg jammer, maar ook was het moeilijk foto's te maken vanwege de afstand en het licht. We moesten het ook alleen met Mimi en haar baby doen, de andere orang utans hadden geen zin om zich te laten zien...Later kwamen er nog een aantal nieuwsgierige en brutale apen, de makaken, die heerlijk gingen smullen van het overgebleven fruit! Na deze fantastische ervaring gingen we op weg naar de Sandakan jetty, waar we zijn opgestapt op een bootje voor en mooie tocht over de Kinabatangan rivier. Dit is met 560 km de langste rivier van Sabah. Een geweldige plek om wildlife te spotten, en al snel zagen we neusapen slingeren en in de bomen langs de rivier. Na iets meer dan een uurtje varen kwamen we aan bij de prachtige Abai jungle lodge, waar we lunch kregen op een deck met uitzicht over de rivier. Na de lunch hebben we een korte site inspectie gehad en rond half 3 zijn we weer teruggevaren naar Sandakan. Ook op de terugweg hebben weer neusapen en makaken gespot! Na aankomst kregen we nog een onverwachte site inspectie in het splinternieuwe Four Points by Sheraton hotel. Uiteindelijk waren we om half 6 in het Sabah hotel. Hier kregen we een kamer toegewezen in de Borneo wing. Om 20 uur zijn we gaan eten bij The English Tea House restaurant, prachtig gelegen op een heuvel met uitzicht over de stad. We kregen een mooie tafel in de prachtige tuin en hebben met z'n genoten van een gezellig en heerlijk laatste diner in Borneo! Rond 23 uur waren we terug in het hotel en iedereen was zo moe dat we meteen het bed zijn ingedoken. Morgen hoeven we ons pas om 10 uur te melden, dus hebben we en heerlijke relaxte nacht voor de boeg!!!!!