vivianvanriet.reismee.nl

Dag 3 van Lake Manyara naar Serengeti National Park

Na een heerlijke nacht met veel dierengeluiden om ons heen ging de wekker alweer om kwart voor zes. Half zeven werden we aan het ontbijt verwacht, wat weer heerlijk was overigens, en om zeven uur zijn we vertrokken. Wel moesten we de hele 42 km terug door het park om bij de uitgang te komen. Onderweg hebben we natuurlijk weer veel wild gezien..we staken water over en daar kwamen net een aantal olifanten de struiken uit om lekker water te gaan drinken. Aan de oever van het meer stond een hele grote kudde buffels te grazen. Ook zagen we veel bavianen die aan het spelen of bij elkaar aan het luizen plukken waren. Even verderop zat een prachige bateleur hoog in de boom van de zon te genieten en in dichte bosjes zagen we nog een bosbokkie. Door de vruchtbare Karatu Hooglanden reden we een prachtig berglandschap binnen. Heuvels, rode aarde en netjes verdeelde akkers vol tarwe, bonen en koffie omzoomd door hoge Manyara (Swahili voor Euphorbia)  heggen en traditionele Masai mannen op fietsen! Deze hooglanden waren ooit het centrum van de blanke boeren, maar de plantages zijn nu allang weer verdeeld onder de plaatselijke stammen. Op ca. 30 km ten westen van Karatu naderden we de Lodoare Gate van Ngorongoro Conservation Area. De Ngorongoro Conservation Area strekt zich uit van de eerder genoemde hooglanden tot aan de Serengeti, en de doorlopende ongeasfalteerde weg naar Serengeti gaat door dit gebied. Vanaf de ingang ging de weg steil omhoog, weer door dichtbegroeide bossen. Boven gekomen konden we een eerste blik werpen op de ca. 600 meter lager gelegen krater. Deze Ngorongoro, die is ontstaan door aardverschuivingen die ook de Rift Valley hebben gevormd, was ooit – naar men aanneemt – net zo hoog als de Kilimanjaro. Ca. 3 miljoen jaar geleden blies de krater zichzelf op, waarbij de Serengeti bedekt werd met as en de bodem van de krater in de berg wegzonk. De rand van de krater bevindt zich op 2285 meter hoogte. De Ngorongoro krater is de grootste nog intacte caldera ter wereld (doorsnede 18 km en een oppervlakte van ca. 260 km2). Vanaf de rand van de krater kronkelde de weg langzaam langs de westelijke helling van de krater  naar beneden door glooiende grasgebieden en acaciabossen. Al snel veranderde het landschap en kwamen we in Serengeti National Park aan....een mooie grote geelgekleurde steppe vol met acaciabomen. We zijn kort gestopt bij een Masai nederzetting en kregen uitleg van de Masai over hun leefwijze en dagelijkse routine...erg interesant en leuk om gezien te hebben! Daarna werd de weg vervolgd en het landschap veranderde telkens, van uitgestrekte vlaktes tot gebieden met veel bomen en water. De thompsons gazelles waren in overvloed aanwezig en lekker aan het grazen. We zagen 5 luie leeuwinnen en een mannetjesleeuw liggen onder de enige boom in het gebied om zo beschut te zijn tegen de hete zon...en waren daardoor helaas ook moeilijk te fotograferen. Rond 3 uur kwamen we aan bij de Serena Serengeti lodge voor de lunch en een korte site inspectie. De lodge was prima met nette kamers, een zwembad, restaurant en een viewpoint met een prachtig uitzicht over de uitgestrekte vlaktes van de Serengeti. Rond 5 uur vervolgden we onze weg richting Grumeti Serengeti Tented Camp, ook van &Beyond. Onderweg zagen we ontzettend veel wild, zebras en gnoes die vredig aan het grazen waren, een topi moeder met kleintjes, een jakhals, twee tawny eagles in de boom en een mannetjes leeuw in de verte die eigenlijk meteen ging liggen luieren achter een grote struik...een stuk verder zagen we een "mini migratie" van wel honderden zebras en gnoes die voor en achter ons de weg overstaken....een fantastisch gezicht... De zon was bijna onder en net voordat we bij de lodge aankwamen zagen we voor ons nog een spotted hyena de weg oversteken... Net na zevenen, toen het helaas al pikdonker was, kwamen we aan in het Grumeti Serengeti Tented Camp, gelegen aan de Grumeti rivier, waar de aanwezige hippos ons welkom heetten vanuit het water. We kregen een welkomstdrankje aangeboden en werden daarna na onze "tenten" gebracht. Wow, wat een luxe...een privé veranda met een zitje en 2 heerlijke ligbedden met uitzicht op de rivier, een prachtige kamer met heerlijke bedden en een super lekkere buitendouche!!! Na een fijne douche, en die was hard nodig vanwege al het stof van onderweg, zijn we opgehaald bij de tent om onder begeleiding terug te gaan naar de lounge area... De wilde dieren lopen hier namelijk vrij rond en zijn zeker als het donker is erg onvoorspelbaar...We aten dit keer niet in de lodge, maar kregen als verassing een bush diner aangeboden. Dit wordt alleen georganiseerd bij speciale gelegenheden, omdat het aangevraagd moet worden bij de commissie van het nationale park....Ze hadden een soort boma gecreeerd met fakkels en olielampjes...en voor ons was een prachtige tafel gedekt en hebben midden in de Serengeti onder de sterren genoten van een alweer heerlijk diner...een soepje als voorgerecht, lam of pork van de bbq als hoofgerecht met rijst en groenten en als nagerecht vers fruit in een zanddeeg bakje! Om half 11 lag iedereen in bed en konden we genieten van weer een nacht vol dierengeluiden. Om half 5 werden we wakker omdat er een grote olifant voor onze tent stond te eten....fantastisch! Nu is het bijna 6 uur en gaan we opstaan voor onze volgende, hopenlijk spannende gamedrive...Op weg naar de super deluxe Singita Sasakwa Lodge!!

Ad & Leonne

"Serena Serengeti lodge was prima met nette kamers"... Ja, ja, wrijf het er maar in, want in deze lodge hebben wij geslapen, natuurlijk niets in vergelijking met de ultieme luxe van AndBeyond en Singita.... Maar het zij je gegund, geniet er dus maar van, want voor je het weet ben je weer terug in je piepkleine appartementje!

Peter en Liesbeth

Al heb je al héél veel wild gezien.
Het blijft een belevenis !