vivianvanriet.reismee.nl

Dag 7 Ngorongoro Crater

Vanmorgen was het weer vroeg dag, om 7 uur zijn we vertrokken richtig Ngorongoro Crater. We zagen al vrij snel veel zebras, giraffen, olifanten vlak langs de weg en ook nog een cheetah met kind, maar die lagen vrij ver weg van de weg helaas. We reden het Grumeti Reserve uit en kwamen in een soort van bufferzone waar het erg levendig was met mensen. Uiteindelijk reden we de Serengeti weer in en opeens zei Eli dat we het dak open mochten doen voor wat frisse lucht, maar al snel had ik de gaten dat er iets bijzonders te zien was, vanwege de vele jeeps in de verte. We zagen een prachtig mannetjes luipaard vlak langs de weg lopen. Er waren zoveel jeeps die de beste positie wilden innemen, terwijl de luipaard zich nergens iets van aantrok en gewoon tussen de jeeps doorliep. Wij reden snel door en hadden de beste positie te pakken, de luipaard liep in prachtig licht achter onze jeep aan, zodat we echt super mooie foto's konden maken. We reden de Serengeti uit en de Ngorongoro Conservation area in. Rond 12 uur kwamen we aan bij de rand van de krater en na een korte toiletstop en wat papierwerk konden we aan de afdaling beginnen. We zagen achter ons een hele stoet Landrover Discovery's 4 aankomen en later bleek dit om de Serengeti Expedition 2012 te gaan en ze kwamen allemaal uit Zuid Afrika!!! We reden de krater in en wat een prachtig landschap troffen we hier aan. We reden naar het meer en zagen een grote groep crowned cranes staan. Ook zagen we een eenzame hippo aan de oever van meer. Op de gele vlaktes zagen we ontzettend veel gnoes, zebras, whartogs, buffels, struisvogels en veel gazelles, zowel de grand gazelle als de thompsons gazelle en de laatste met kleine baby's...Zo schattig! Aan de rand van de krater werd het groen en zagen we veel water. Hier lag een eenzame leeuw tegen de boomlijn aan. Ook zagen we cori bustards en 2 prachtige secretary birds. Nabij de picknickplaats waar op dat moment zeker 50 jeeps stonden om te lunchen, zagen we 3 leeuwen tegen een waterton aan liggen, het water in de ton houd ze koel vandaar dat ze daar lekker lagen te luieren. Na de lunch reden we een zijweggetje in en zagen nog een 4e leeuw op de rand van de heuvel lopen, wat een prachtig gezicht in het gele gras en de blauwe lucht op de achtergrond. We reden de vlakte weer op en zagen een prachtige mannetjesleeuw, maar deze merkte ons niet eens op, want hij lag lekker in het middagzonnetje te slapen. We hebben veel prachtige landschapsfoto's gemaakt...Het is echt een bijzondere ervaring om in de Ngorongoro Crater rond te rijden en te genieten van de dieren en prachtige omgeving. We zagen in de verte nog een cheetah en 2 neushoorns, maar beide te ver weg voor een mooie foto. Op weg naar de uitgang reden we midden door een grote kudde zebras en gnoes, we konden ze bijna aanraken zo dichtbij waren ze. We moesten een andere uitgang nemen omdat ze aan de weg naar de uitgang naast de Ngorongoro Crater Lodge aan het werken waren en deze dus gesloten was. We hebben er ongeveer drie kwartier over gedaan en bij aankomst bij de &Beyond Ngorongoro Crater Lodge stond het personeel ons al op te wachten met zang, champagne en een verfrissingsdoekje...wat een verwennerij! We kregen een kamer in het South Camp toegewezen en werden daar door onze private butler Safari naar toegebracht. Een prachtige kamer met een adembenemd uitzicht over de krater...Het bad was al gevuld met heerlijk warm water en rozenblaadjes, dus daar hebben we meteen gebruik van gemaakt. Dat was ook wel nodig want het was een dag vol met veel stof.... Helemaal fris en fruitig werden we om half zeven verwacht op het dek voor de sundowner. Er brandden twee grote vuurkorven, dat was ook wel nodig, want de lodge ligt op 2285 meter! Onder het genot van een hapje en een drankje genoten we van het prachtige uitzicht. We werden verrast met een indrukwekkend optreden van de lokale Masai, ze kwamen binnen in hun typische Masai kleding met grote fakkels in hun handen en er werd gezongen en gedanst, erg leuk om te zien. Toen op naar de volgende verrassing, we werden naar de prachtige dinerzaal gebracht en daar stond onze tafel klaar helemaal omringd met roze en rode rozenblaadjes op de grond...Beter kon deze mooie dag niet eindigen. We hebben heerlijk gegeten en hebben daarna nog wat gedronken in de lounge, toen viel de stroom uit wat ook wel weer wat had natuurlijk. Er werd gezorgd voor kaarsjes en rond 11 uur zijn we gaan slapen. Om 12 uur schrokken we wakker omdat de stroom het weer deed en alle lampen ineens aangingen. De laatste dag is inmiddels aangebroken, het is half zeven en we zijn klaar voor het ontbijt. De zon komt al op boven de krater, wat een prachtig ochtendgloren. Zometeen op naar Arusha, waar vanavond onze terugvlucht vertrekt naar Nederland..

Ad & Leonne

Jammer hè dat het bijna voorbij is!

Marianne en Piet

Jammer dat het bijna voorbij is, maar hopelijk zien wij die mooie foto's een keer als je langs komt.

Fijne vlucht!!!
Gr. P. en M.

Susanne Mijland

Wat een prachtige dingen heb je gezien! Goede terugreis voor straks!

Vera

Oh,oh, wat een prachtige trip was dit hè? En nu alle dromen voorbij, terug naar NL. Erg toch om afscheid te nemen van het mooie Tanzania. Foto's en herinneringen blijven. Wat ben ik benieuwd!
Goede terugreis Viv! xx