vivianvanriet.reismee.nl

Dag 4 Kgalagadi Transfrontier Park

Ad zag in de vroege ochtend ook weer twee giraffen. Toen we rond 05.15 uur opstonden zat er een grote bateleur arend in het zand voor onze unit. We gingen zonder ontbijt op "pyamadrive". De jonge vosjes waren ook al wakker en renden heen en weer toen we in de auto stapten. We zagen weer ontzettend veel giraffen, een mooie arend, kori bustards en secretarisvogels. Op het punt waar we om wilden draaien, zagen we een aantal auto's staan, overigens de eerste die we die morgen tegengekomen waren. Er liep een leeuwin door de rivierbedding en zij kwam recht op onze auto af, poseerde voor ons, begon te brullen en verdween al brullende in het struikgewas. Op de terugrit zagen we 4 cheetahs van zeer dichtbij, onze mankepoot was een van hen en het bleek een mannetje te zijn. Hij was gisteren dus blijkbaar op zoek geweest naar zijn broers want zij zullen voor hem moeten jagen. Het ontbijt smaakte goed en vanaf ons balkon hadden we zicht op een drietal giraffen, die aan de waterplas kwamen drinken. Het is altijd een koddig gezicht als zij zover door de knieën zakken om bij het water te kunnen komen. Op de achtergrond een jakhals en later een van de zilvervosjes. Een kudde gnoes kwam dichterbij om een slokje te nemen, een paar springbokken wachtten hun beurt iets verderop af. Tegen 9 uur vertrokken we richting ons tweede kamp, Kiekieliekrankie dat midden in de duinen ligt. Onderweg er naar toe zagen we twee struisvogel families, een keer met 13 kuikens, en een keer met 18 kuikens. Verder kwamen we niet veel noemenswaardig meer tegen. We arriveerden ruim voor inchecktijd bij Kieliekrankie, waardoor nog niet alle units gereed waren. Het was al behoorlijk warm en bij de waterhole was niet veel loos. Nadat we ons uit eindelijk geïnstalleerd hadden, werd de warme maaltijd voorbereid. Je kunt in de hete middaguren anders niet veel doen want alle dieren liggen in de schaduw te slapen, meestal onzichtbaar vanaf het pad. Bovendien heb je dan de avonduren vrij voor gamedrives en daarna een koel drankje op het terras! Op het menu stond vandaag beef fillet, sla en erwtjes met gebakken aardappelen, het smaakte voortreffelijk. En de siësta daarna was heerlijk ontspannend, want buiten was het veel te warm (ca. 38 graden). Tegen 5 uur gingen we opnieuw op game drive, op Willems's advies reden we nog een keer naar Houmoed, een erg onterechte naam voor de slachtpartijen die hier plaatsvonden. De dode eland van afgelopen dinsdag was bijna helemaal weggevreten, er lag aan de andere kant van het pad weer een nieuw karkas bij. Volgens Willem doodt de daar residerende leeuw iedere andere dag een eland! Dicht bij het watergat Monro lagen in de schaduw van een boom aan de andere kant van de rivier twee enorme mannetjes leeuwen uit te buiken. Het was wat ver voor een goede foto. Jackals liepen af en aan met restjes van de karkassen. Verder leverde de gamedrive weinig op, totdat we op de terugweg bij de afslag naar het duinenpad kwamen. Daar liepen in de schemering doodkalm twee vrouwtjes cheetah over het pad, hun buiken goed gevuld. We konden nog een paar mooie foto's maken want we waren ook dit keer heel alleen. Het bleef lang zwoel die avond. Bij het waterhole kwamen achtereenvolgens een jackal, een brown hyena en een African wildcat hun dorst lessen. Na een G&T en een wijntje hielden we het voor gezien, het was een mooie maar lange dag geweest.

Liesbeth

Alweer een mooie dag.
Wat opvalt dat daar zoveel struisvogels zijn.
Deze zomer in KPL maar een paar gezien.