vivianvanriet.reismee.nl

Dag 5 Kgalagadi Transfrontier Park

Het was vanmorgen al of nog 24 graden toen we op gamedrive gingen. Via het pad dwars door de duinen naar de rivierbedding van de Nossob. Al snel kwamen we in het gebied waar de brand had gewoed. De begroeiing was helemaal weg geschroeid en daardoor was er veel zand op het pad gewaaid. Een grote kudde oryx (gemsbok) stond op het pad, maar verder was er niet veel te zien. Ook aan de Nossob kant was het ongewoon rustig, op een enorme kudde springbokken na. De dieren likten het zout uit de stenen op het nieuw aangelegde pad. Dichtbij het Rooiputs waterhole zagen we 3 grote leeuwen in de schaduw van een boom liggen. Te ver voor een foto. Ook konden we met eigen ogen de vorderingen aan de nieuwe grote lodge die aan de Botswaanse kant bij de camping Rooiputs gebouwd wordt, aanschouwen. Op het forum wordt hier al met afgrijzen over geschreven. Bij Twee Rivieren dronken we een kop koffie, konden we enkele telefoontjes plegen en emails ophalen maar de verbinding was te zwak om ons verhaal in te laden op Vivian's reisblog. Terug via het pad langs de Auob. "The kiling fields" bij Houmoed lagen er verlaten bij op een paar jackals en natuurlijk de kadavers na. Bij Monro lagen nog 2 leeuwen lui te wezen en iets verderop lagen de dames cheetah die we de avond ervoor waren tegengekomen. Ook zij waren aan het relaxen zij het dat ze iets alerter op de omgeving reageerden dan de leeuwen. Beide sightings waren te ver van het pad af om opwindend genoemd te kunnen worden. Terug bij Kieliekrankie hoorden we van de buren dat zij bij Monro een luipaard gezien hadden, maar zij waren daar al in de vroege morgen langs gekomen. Wij hadden dus de verkeerde beslissing genomen door het rondje andersom te rijden. Na het verlate ontbijt van pancakes was er voldoende tijd om te relaxen, tussendoor namen we een koude douche om af te koelen. We hadden besloten deze avond eigenlijk niet op gamedrive te gaan, en in de late namiddag te gaan braaien met kudu steaks, lamskoteletjes en saté van de overgebleven beef fillet. Dit bleek uiteindelijk geen succes want het was veel te heet om te eten, de avond bracht echter ook geen afkoeling. Na het eten hadden we nog net genoeg tijd om toch even op en neer naar waterhole Auchterlonie te rijden, en warempel daar lagen 3 leeuwen te soezen. Op de gelijknamige picknickplaats, hoog boven op de oever aan de andere kant van de rivier zagen we twaalf elanden verder de duinen intrekken. Toch een leuk resultaat voor slechts een half uurtje gamedriven. Omdat het zo warm was, rond half acht nog ruim 34 graden, was er ook veel meer ongedierte dan andere avonden. Bij de waterhole kwamen secretarisvogels, jackals, struisvogels, een kleinere brown hyena, 4 gemsbokken, een grote brown hyena, en 2 African wildcats een slokje nemen.