vivianvanriet.reismee.nl

Dag 3 Kruger Park, The Outpost Lodge

Na een vroeg ontbijt weer op pad, het was helemaal bewolkt en zelfs wat mistig hoog in de bergen. We reden zonder het te weten de juiste afslag voorbij, en daarna gaf de GPS ons een afslag aan, die uiteindelijk eindigde in een rotsachtig 4x4 track! Uiteindelijk zijn we weer omgedraaid en terug gereden naar de afslag die langs de damwand voer van de Albasini Dam en daarna al snel uitkwam op de R524 naar Thoyandou. Maar al met al waren we zeker 3 kwartier kwijt en ook de weg vanaf Thoyandou ging door een zogenaamd rural area met veel mensen en auto's op de weg. Op het gehele stuk tot aan de Punda Maria Gate van Kruger Park was de toegestane maximum snelheid slechts 60 km. De zon was inmiddels doorgekomen en het was al lekker warm toen we rond 10.00 uur ingeschreven waren en bij de poort een kopje koffie namen. Er was niet veel wild te zien rond deze tijd, misschien ook omdat het best wat waaide. We zagen onderweg zebra's, impala's, twee buffels, kudu's, nyala's en een paar olifanten.

Bij de brug over de Luvuvhu Rivier vlogen veel mooi gekleurde vogeltjes en we konden de Fish Eagles horen. Ook was de ravage die de overstromingen bijna 1,5 jaar geleden hebben aangericht, heel goed zichtbaar in dit gedeelte van het park. Uiteindelijk kwamen we bij The Outpost aan, gelegen in een concessie gebied binnen Kruger National Park, dicht bij de Pafuri Gate. Een prachtige lodge, hoog boven op de rotsachtige oever van de Luvuvhu. De ontvangstruimte was al indrukwekkend, maar nog mooier en luxer waren onze suites. Heel groot, met open wanden (geen ramen), die alleen middels screens dicht gemaakt konden worden. Uitzicht vanaf de gehele kamer en natuurlijk vanaf het balkon op de rivier beneden, een mooi bad, een dagbed, een groot bed, een genieuze rolkast die tussen twee wanden weggerold kon worden, een bureau en een Nespresso machine! Schitterend, hier zouden we het wel dagen uitgehouden hebben! De suites waren verbonden middels een houten boardwalk, en zo ver uit elkaar geplaatst, dat daardoor onze suites op het eind van de rij, een heel eind lopen van het centrale gedeelte aflagen.

Na installatie was het al snel tijd voor een lichte lunch, sla met fishcakes, en daarna gingen we gelijk op gamedrive. Over paadjes waar de normale Krugerbezoeker niet mag komen. We zagen weer een kleine kudde olifanten, een klipspringer, nyala's en impala's en ongelooflijk veel mooi gekleurde vogeltjes waarom de grey headed parrot. De rit eindigde aan de rand van een soort bos, waardoor we via een stenig paadje en al klimmende over de rotsen uiteindelijk terecht kwamen bij de Lanner Gorge. Hoog boven op de rotsen en uitkijkende over de rivier die hier door een nauwe kloof stroomde. Hier namen we de sundowner en zodra de zon achter de bergen verdween, begonnen we aan de terugtocht. Het werd snel donker en met het spotlight aan werd er gezocht naar dieren, die echter niet te voorschijn kwamen in de lichtbundel. Totdat we een stukje normale weg namen. Alweet, onze ranger, had al gezegd uit te kijken naar luipaarden, en warempel, we zagen opeens ogen oplichten die vanuit de weg naar de berm bewogen. Het was een luipaard die bij onze nadering snel de bosjes indook. De impala's, die we nu duidelijk zagen liggen in het struikgewas, gaven alarm calls af. Maar van de luipaard geen spoor. Totdat zij even later een stuk verder de weg weer opkwam. Zij begon hard te rennen toen we naar haar toe reden, zo hard dat Alweet behoorlijk gas moest geven om haar in te halen. Net voordat zij andermaal de berm in schoot, konden we haar even goed opnemen. Een mooi einde van onze gamedrive.

Terug in de lodge werden we ontvangen met een drankje en alweer een hapje. Bij de open haard keuvelden we wat met het stel uit Johannesburg met hun tienerdochter en daarbij werd al snel het diner geserveerd. Wij zaten met Alweet in de boma bij het vuur. Het eten was erg lekker maar voor ons eigenlijk veel te laat. Bij het licht van de bijna volle maan liepen we na afloop naar onze suites. Het was wel fris in de suite, maar onder het dikke dekbed was het met de kruik erbij eigenlijk veel te warm. We hoorden olifanten trompetteren en de hele nacht door de hyena's huilen.