vivianvanriet.reismee.nl

Dag 6 Van Punda Maria naar Shimuwini Bushcamp

Het was heerlijk mild toen we om half zeven aan ons yoghurtje zaten, het werd later op de dag dan ook 29 graden. Op het eerste stuk tot Shingwedzi was weinig tot niets te zien. Wel zagen we een licht gekleurd katachtig dier op hoge poten de weg oversteken, op grote afstand. Omdat we het dier in eerste instantie niet gelijk herkenden, reageerden we niet onmiddellijk. Totdat het tot ons doordrong dat dit hoogstwaarschijnlijk een serval cat moet zijn geweest. In Tanzania hebben ze een donkerder vel, maar op foto's van Kruger Park lijkt dit dier inderdaad een stuk lichter van kleur te zijn dan de soortgenoten in Tanzania en Kenia. Natuurlijk was er niets meer te zien toen we op de bewuste plek kwamen, weer een gemiste kans. Bij Shingwedzi werd het levendiger, giraffen, olifanten, zebra's, weer een enorme kudde buffels, nyala's en veel waterbokken. We besloten op de day visitor's area onze ontbijtstop te houden. Het had heel wat voeten in de aarde voordat we daaraan konden beginnen. De picknickplek buiten het main camp was verlaten en toen we bij de receptie navraag deden, moesten we ter plekke betalen voor de skottelbraai met gasfles en het bonnetje afgeven op de picknickplaats. Andermaal er naar toe gereden, maar er was helemaal niemand te bekennen. Weer terug naar het restcamp, en daar bleek dat er sinds de overstromingen begin vorig jaar binnen in het main camp een nieuwe day visitor's area was aangelegd. Prachtig gelegen aan de oevers van de Shingwedzi. Ons eitje met bacon, koffie en sinaasappelsap smaakte daarna dubbel zo lekker. Daarna weer verder zuidwaarts langs de Red Rock Loop. Ook daar niet activiteit qua dieren. In de rivier nijlpaarden en krokodillen, langs de oevers voornamelijk bokken, giraffen en een enkele zebra. Maar geen katten. We zetten er daarom weer terug op de mainroad maar wat meer vaart in, en bij restcamp Mopani hielden we een tweede stop. Een mooi en schoon restcamp, met vanaf het restaurant prachtige uitzichten op de dam. We namen een ijsje en vervolgde onze tocht zuidwaarts.

Langs de oevers van de Letaba op weg naar Bushcamp Shimuwini was ook niet veel te zien op het gebruikelijke na, en het was net twee uur geweest toen we inchecken in het mooi gelegen kamp. Bungalows met een open zit- en eetruimte met modern tuinmeubilair en direct zicht op de rivier. Een ruime binnenkeuken, twee slaapkamers en twee badkamers. Allemaal een beetje ouderwets en ongezellig, maar de buitenruimte en het schitterende uitzicht deden dat snel vergeten. Voor de bungalow een groot grasveld met grote oude bomen, de rivier met hippo's en watervogels, op de andere oever diverse bokken die regelmatig kwamen drinken aan het water. We namen de zitstoeltjes mee naar het grasveld en dronken een aperitiefje met een hapje, ondertussen genietend van al het moois rondom ons. Nog voor het donker zaten we aan de dis, een makkelijke kip kerrieschotel, want de pannen in de keuken lieten te wensen over. Het was een heerlijke zwoele avond en de hippo's hielden zich vooralsnog rustig. Het was pikdonker toen de brommende generator rond 9 uur uit ging.