vivianvanriet.reismee.nl

Dag 7 Rondom Shimuwini

Ad en Vivian hadden leeuwen horen brullen in de nacht en toen we nog voor 7 uur op pad gingen, zagen we zo maar 8 leeuwen op de andere oever van de rivier liggen, twee mannetjes, een kleintje en 5 vrouwtjes! Het was ver van ons af maar met het opkomende zonlicht evengoed een schitterend schouwspel. We reden verder richting Mopani en zagen een grote kudde giraffen. Op de mooie Tzendse loop zagen we slechts een duikertje, een paar impala's en een giraf, verder helemaal niets. Vlak bij de grenspost met Mozambique stootten we op buffels, giraf, zebra's, wildebeest, tsessebee, gompou, impala's en nyala's. De picknickplek was groot, schoon en heel erg rustig. We waren hier nog nooit eerder geweest.

Ook de loop langs de Letaba naar de dam leverde weinig op. Veel waterbokken, hier en daar een duikertje, een giraf en wat impala's. We besloten halverwege om te draaien en zagen toen een grote kudde buffels uit de struiken komen. Op een volgende kleine loop ?wemelde het daarentegen van de dieren; olifanten, veel nijlpaarden, krokodillen en bokjes. Ook langs de Letaba rivier op het laatste stukje mainroad naar restcamp Letaba was het druk. Veel olifanten, waterbokken, nijlpaarden, zebra's, en twee mooie saddlebilled storks.

In Letaba namen we een hapje in het nieuwe restaurant van Mugg & Bean. Het restaurant en terras zagen er heel wat leuker en aantrekkelijker uit dan toen Sanparks zelf de restaurants nog exploiteerde, en ook het eten was van goede kwaliteit. We hadden hier weer even internet verbinding en via het thuisfront hoorden we over het afschuwelijk nieuws met het neergestorte vliegtuig van Malaysia Airways.

De weg terug bracht helemaal niets, alleen langs de rivier op weg naar Shimuwini weer wat olifanten, nijlpaarden en waterbokken. Wel zagen we minstens 50 gieren rondvliegen en van de buren hoorden we dat zij de leeuwen nog rond half elf niet ver van het kamp af hadden gezien. Toen wij aankwamen, vertrokken zij net weer voor een klein rondje.

We relaxten op het grasveld in de schaduw van de bomen, het was warm, wel 32 graden! De brown headed parrots zaten net als de dag ervoor weer in de boom vlakbij ons huisje, ze maakten verdomd veel lawaai! Omdat we al geluncht hadden, besloten we pannenkoeken te gaan bakken. En lekker dat ze waren, er was nog genoeg beslag over voor de volgende morgen. Het brood was immers al 6 dagen oud en een beetje droog. In het kamp gebeurde niets spectaculairs, de brown headed parrots verdwenen weer voordat de schemering inviel, de eekhoorntjes waren vroeg op stok en de nijlpaarden hielden zich rustig. De olifanten die hier twee jaar geleden langs het kamp op de oever kwamen drinken, lieten dit keer verstek gaan. Misschien had het iets te maken met de aangespoelde rommel van de overstromingen, overal lagen nog stukken boom en takken, hier en daar zelfs een stuk beton. De birdhide daarentegen was helemaal nieuw opgebouwd, waarom ze dan en passant die rommel niet hadden opgeruimd, was ons een raadsel. We dronken nog een wijntje en gingen, zoals het hoort als je op safari bent, weer vroeg naar bed.

Mariola

Ik vond het gebied rondom Lebata ook erg mooi. Maar de restaurants van SanParcs vond ik in Kruger erg tegenvallen. De Mugs & Beans was toen wel aangekondigd maar nog niet actief. Jammer, want in Kaapstad hebben we daar heerlijk gegeten in de airco.
Olifanten zagen wij er ook niet bij de rivier.