vivianvanriet.reismee.nl

Dag 8 Van Shimuwini naar Villa Blaaskans in Hoedspruit

Nu hadden we alle drie de leeuwen horen brullen in de nacht, het geluid kwam van ver maar hield ook nog aan toen we ons yoghurtje oplepelden en tijdens het inpakken. We kwamen voorbij aan de loop waar we de eerste keer het achttal hadden gezien, onze buren stonden daar al te kijken, en ondanks dat het geluid nu dichterbij was, zagen we de leeuwen niet.

We reden daarom verder maar tot voorbij de brug over de rivier was er niets te zien. In de prachtige kloof lagen hippo's, en een eindje verder stonden twee olifanten vlak langs de weg zich tegoed te doen aan een mopanibosje. Ook bij de Sabledam dichtbij de Phalaborwa Gate was er geen enkele activiteit. We namen daar in de auto nog kop koffie en een stukje peperkoek. In Phalaborwa deden we inkopen voor de volgende dagen en zetten daarna koers naar het zuiden. De R40 van Phalaborwa tot bijna bij Mica was in erbarmelijke toestand. Vol potholes en het was eigenlijk hilarisch om te zien hoe alle auto's, ook de grote steenkolen trucks hier tussendoor slalomden.

Zandspruit Estate was zo gevonden en Sue stond inmiddels op ons te wachten. Ze bracht ons naar Villa Blaaskans, en toonde alle ins en outs van het huis en omgeving.
Een prachtig modern huis met alles erop en eraan (met uitzondering van een tv, we konden daarom nog steeds geen live nieuws zien over de vliegramp).

Drie mooie slaapkamers, waarvan twee een badkamer en buitendouche deelden. De main bedroom was en-suite. Een gezellige woonkamer met zit- en eethoek en open keuken. Daarachter lag de scullery, een wasruimte met verbinding naar een binnenplaatsje. Het terras met eettafel en weer een gezellig zithoekje en twee ligbedden, waarvan er een kapot bleek te zijn.

De verwarming van het zwembad werkte niet naar behoren, het water was daarom te koud om een duik te nemen, al lag het er erg uitnodigend bij op deze alweer warme dag (29 graden). We moesten echter vooralsnog beginnen met uitpakken en alles een plekje geven. De wasmachine werd gelijk aangezet terwijl we op het terras een broodje met een heerlijke kop Nespresso namen.

We reden naar de Eastgate airport en kwamen daar juist op tijd aan. Het vliegtuigje uit Johannesburg was al geland en niet lang daarna zagen we Sylvia uitstappen. De koffers werden heel grappig met een tractor naar de uitgang gereden en daar afgeladen.

We stopten bij Pick 'n Pay omdat we in Phalaborwa wat dingen waren vergeten. Hier vonden we ook een 4x4 shop die warempel een skottelbraai hadden die op ons onderstel paste. Ook dat probleem was dus weer opgelost.

Terug in Villa Blaaskans deed iedereen waar hij/zij zin in had en op het eind van de middag namen we een drankje op het terras, een paar nyala's kwamen gezellig naar ons kijken.

Omdat we tijd te kort waren gekomen, besloten we te gaan eten bij de Hat & Creek, volgens Sue kon je daar in dit seizoen zonder reservering naar binnen. Het zag er gezellig uit, en het was nog warm genoeg om buiten te kunnen zitten. De bestelling liet lang op zich wachten en er werd ook geen brood vooraf geserveerd. De fillets waren heerlijk, de vis en de prawns echter lagen in veel te veel saus week te worden. Natuurlijk weten we dat je in de bush geen vis moet eten, maar we hadden ons daar na twee weken vlees erg op verheugd. Weer thuis bij een kop thee een filmpje gekeken op de laptop en daarna lekker het bed in.

Dolly & Henk

We hebben genoten van alle 8 verslagen over deze reis!
Veel mooie plaatsen, nog meer en nog indrukwekkendere
olifanten en andere dieren en last but not least:
over het algemeen lekker eten en een nog lekkerder
drankje (of misschien wel"drankjes")
Geniet van de andere dagen!!
Dolly & Henk

cindy

Jemig.. die R40 nog steeds zo slecht. Dat was is februari ook al toen waren ze al met roadwork bezig... op zijn Zuid Afrikaans... dat dan wel... gaatjes volstoppen ;-)

Mariola

Hahaha, die R40 herken ik, moest er vier keer over heen, die MiningTrucks maken het alleen maar erger.