vivianvanriet.reismee.nl

Dag 12 Blyderivierspoort en Agatha

De zon was alweer van de partij toen we besloten op te staan, het vrachtwagentje met kakelende mannen op weg naar het werk bij de airstrip was ook al voorbij gekomen. We namen gelijk een douche in de veronderstelling dat vanmorgen de cleaning ladies al vroeg voorbij zouden komen. Toen die er na het ontbijt nog niet waren, hebben we Sue gebeld en gelijk alle kleine mankementen doorgegeven. Waarna we vertrokken naar de Blyde Rivier Poorts dam, op weg naar de uitgang reden we bijna op 2 giraffen die vlak langs het pad aan de blaadjes van een boom stonden te snoepen.

Op weg naar boven in het natuurreservaat stonden in een bocht een paar kudu's waarvan er eentje een beetje mank liep. Helemaal boven lag het informatiecentrum en het viewing deck, vanwaar je een prachtig uitzicht had op de dam en de omringende bergen. We konden niet de plek ontdekken waar je helemaal boven bij het viewpoint van de Drie Rondavels naar beneden op de dam kon kijken. We liepen het paadje naar beneden en dronken daar op een grote rots ons kopje koffie. Het was er ongelooflijk stil en mooi.

Op de terugweg bezochten we de Silk Farm, waar niet alleen een winkeltje met mooie zijden producten maar ook een leuk klein restaurantje was. Volgens Sue kon je daar heel goed lunchen op een zondag. Maar dit was restaurant was ons doel niet, we hadden tijdens de koffie besloten naar Agatha te rijden, naar de Coach House, om oude herinneringen op te halen. Zo gezegd, zo gedaan, al viel de afstand wat tegen. We werden warm onthaald, want zo te zien waren wij de enige gasten. Desondanks konden we op verzoek kiezen van de grote kaart, want we waren niet dat hele stuk gereden voor een salade of een baguette.

We kregen heerlijk vers brood, de wijn kwam van Allee Bleu uit Franschhoek en de lamb curry smaakte voortreffelijk! Na afloop moesten we natuurlijk het nougatfabriekje in. De nougat van The Coach House is in heel Zuid Afrika bekend!

Terug reden we via Gravelotte, een heel wat betere weg. We kochten bij een van de vele kraampjes nog verse sinaasappelen en mandarijnen en waren net voor het donker werd weer thuis.