vivianvanriet.reismee.nl

Dag 13 Ad's 65e verjaardag

Op deze bijzondere dag (Ad 65 jaar) kregen we tijdens het ontbijt bezoek van Sue. Ze legde uit waarom de wifi niet werkte, de koelkast op sterven na dood is, en de lampjes in onze slaapkamer maar bleven flikkeren (kortsluiting op die groep).

Daarna gingen Ad en Vivian naar het dorp om gebak en broodjes te halen en de gasfles te laten vullen. Het beloofde weer een warme dag te worden want toen we buiten zaten met de koffie was het al bloedheet in de zon.
Rond twee uur, nadat we de broodjes verorberd hadden, reden we naar Kapama, een groot private game reserve, hier bijna "net om de hoek". We kregen daar een avond gamedrive met aansluitend diner kado van Vivian en Sylvia als verjaardagsgeschenk! Viv had dit voor een mooi (maar eigenlijk nog erg duur) prijsje geregeld. We werden ontvangen in de River Lodge, de grootste van de in het reservaat aanwezige lodges. Kregen een drankje en uitleg over het verloop van de dag. Met Freedom en Ringo, onze respectievelijke privé ranger en tracker gingen we eerst op pad om een site inspection te doen bij alle lodges.
De eerste was Buffalo Camp, een kleine en intieme lodge, helemaal in Afrikaanse stijl met accommodatie in ruime tenten, die in een grote kring rondom het centrale gedeelte lagen. Jammer genoeg waren alle tenten bezet, we konden daar dus geen kijkje nemen.
De volgende lodge was Karula. Heel modern en super de luxe. Hier werden we als arriverende gasten verwelkomd, we kregen een verfrissingsdoekje en alweer een drankje aangeboden. De lodge lag aan een rivier (de Klaserie) en alle suites keken daar op uit. Zo ook de main building en de prachtige nieuwe "bibliotheek" met open haard, een groot TV scherm en twee Apple computers. In alle lodges was gratis wifi aanwezig. Ook hier waren alle suites weer bezet. De laatste in de rij was Southern Camp, ook een iewat grotere lodge, modern, maar niet zo ultra modern als Karula Camp. Hier kregen we "High tea" aangeboden, maar omdat de tijd begon te dringen, konden we daar niet lang blijven. Hier mochten we wel de enige suite bekijken die leeg stond. Mooi en luxe, met alle comfort die men zich maar wensen kon.

Daarna begon onze eigenlijke gamedrive. Onderweg naar de lodges hadden we alleen wat kudu's, warthogs, giraffen en impala's gezien, het was toen dan ook nog veel te heet.
In het begin van de gamedrive zagen we ook alleen maar weer kudu's en giraffen, totdat we op een olifant stuitten, een nog jonge bull. Hij stond vlak langs het lad, en het is toch leuk om dan zo dichtbij in een open jeep te zitten.

De volgende vangst was een drietal leeuwen, die in de ondergaande zon op een open veld lagen, moeder en twee jongen (circa 9 maanden) waarvan er eentje een mannetje was. Die lag wat afzijdig van de andere twee. We merkten dat men iedere keer met niet meer dan twee jeeps bij een sighting stonden. Want er reden wat jeeps rond in dit reservaat. Alleen River Lodge had al 22 auto's vertelde Freedom!

De zon was helemaal onder toen onze beurt bij de leeuwen voorbij was. Bij de rivierbedding stonden wel 8 giraffen, altijd een mooi gezicht in de schemering. Via de radio hoorde Freedom dat er die in die buurt nog een volwassen mannetjes leeuw rondliep. We konden dus niet stoppen voor een sundowner. Na een rondje gereden te hebben, zagen we die indrukwekkende mannetjesleeuw op onze jeep afstappen. Het was inmiddels al helemaal donker, en hij werd beschenen door het spotlight van Ringo. Een prachtig dier, en al helemaal als hij zo dichtbij passeert. Hij verdween in de bosjes, maar de rangers kennen dit relatief kleine gebied natuurlijk (in verhouding tot bijvoorbeeld Kruger Park natuurlijk) op hun duimpje, Freedom en nog een andere ranger maakten een rondje en warempel, daar kwam Big Daddy weer aanlopen op het pad. Hij begon gelijk daarna te brullen, een geluid dat door merg en been heen gaat! Dit, volgens Freedom, om andere mannetjes te laten weten dat dit zijn territorium is. Nog indrukwekkender werd het, toen hij, al brullende, tussen de twee jeeps in liep. We zagen een paar Japanners in de andere auto heel angstig kijken, ze hebben het vast in hun broek gedaan! Het was een geweldige sighting, die je natuurlijk in Kruger Park, op een eigen gamedrive in een dichte auto niet mee kunt maken.

Tijdens de sundowner (in het donker) kwamen vier giraffen nieuwschierig als ze zijn, vlak langs ons lopen,ondertussen kijkend met hun lange nekken wat die vreemde wezens daar nu aan het doen waren! Ze voegden zich op enige afstand bij de grote kudde. In het donker zagen we daarna niets meer, op een civet kat na, die al in de bush verdwenen was, toen wij naderden. Wel zagen we het gevlekte vel nog in het licht van de schijnwerper.

Weer terug in River Lodge werden we ontvangen door de manager van dat kamp die ons persoonlijk een rondleiding gaf. De River Lodge wordt voornamelijk gebruikt voor grote groepen, ze hadden dan ook een heel groot aantal kamers in de mainbuilding, waarvan we niet onder de indruk waren. De Spa suites lagen een stuk verwijderd van de main building waardoor je toch een beetje meer "safari gevoel" kreeg. Ze waren bovendien nieuwer en len ruimer. De Spa ruimte met het mooie buitenbad tenslotte zag er mooi uit. Wat ons opviel dat het in iedere lodge zo on-afrikaans schoon en goed onderhouden was!

Het diner werd geserveerd in de boma en bestond uit een buffet en Freedom zat bij ons aan tafel. Het eten was goed, maar het was er een drukte van jewelste. Ondanks dat zag het er wel gezellig uit met het vuur. Ad werd nog in het zonnetje gezet door een zingende keukenbrigade en kreeg een minitaartje aangeboden met één kaarsje erop. Rond 9 uur waren we weer thuis, allemaal moe van de buitenlucht!

Nicole van Dijck

hallo allemaal

Ad, proficiat met je verjaardag, een mooie leeftijd om te mogen bereiken.
Geniet van jullie mooie vakantie, ik geniet telkens weer van de mooie verhalen.
Groetjes uit Bergen, Nicole

Piet en Thea

Ad, Proficiat en welkom bij de club. Welke club, ik zou het niet weten, maar ik heb deze opmerking heel veel gehoord.
Het is weer een prachtige trip en de verhalen zijn weer om van te smullen.
Groetjes voor jullie allemaal en maak en nog een mooie vakantie van.

Liesbeth en Peter

Weer een mooie dag achter de rug en nog wel op de verjaardag van Ad. Een mooier cadeau kun je je niet wensen.

Marja en Arie de Bruin

Ad nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
We lazen dat je een prachtige dag hebt gehad.
Nog een hele fijne vakantie

Marja en Arie de Bruin

Ad nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Je hebt een mooie dag en avond gehad lazen we .
Nog een fijne vakantie.

Jan en Rida

Ad ,Harstikke leuk om samen met Leonne, Sylvia en Vivian je 65 ste verjaardag te vieren in zo'n bijzonder omgeving..vooral als je wakker word met flikkerde feest verlichting !
Je 65 jaar is toch een bijzonder mijlpaal ,wij kunnen het weten en genieten nu dubbel. Groetjes

Jose en John

Ad proficiat met je verjaardagen nog veel gezonde jaren me Leonne in het mooie Zuid Afrika.