vivianvanriet.reismee.nl

Dag 11 Naar de koelte aan de kust in Swakopmund

Het is al vroeg heet, in feite is het niet veel afgekoeld in de nacht. Het ontbijt wordt boven op het deck van het restaurant geserveerd, het is daar nog wel uit te houden. We vertrekken tegen half 8 en nemen de D1261 door een geweldig mooi landschap. We laten de afslag naar Twyfelfontein rechts liggen. Niemand heeft zin in een wandeling van ruim een uur naar de rotstekeningen. Het is te warm en er zijn hier veel te veel lastige vliegen. We zien ook de passagiers van een bus, die even langs de weg een stop maakt, allemaal met de armen zwaaien om die lastige beestjes van zich af te slaan.

Wij houden hier en daar een fotostop. Het zuidelijk deel van Damaraland is een fascinerend gebied met rotsformaties, droge beddingen en blauwe luchten. Het landschap wordt getypeerd door veel rotsen en acaciabomen. In feite bevinden we ons in een woestijn hooglandgebied met rode rotsen en acaciabomen. Tussen de rotsen hier en daar kralen waar de locale bevolking leeft, hetzij Damara of Herero. De Damara is van oorsprong een Khoi Khoi-stam, waarschijnlijk afkomstig uit West Afrika. Hun taal is aan de Khoi-taal verwant, maar de huidskleur van de Damara is donkerder dan van de Nama of andere kleurlinggroepen. De Herero - afkomstig uit Zuid-Angola is een homogene zwarte stam. Hier en daar proberen Herero-vrouwen gekleed in kleurrijke, opvallende Victoriaanse jurken met grote hoeden, zelfgemaakte souveniertjes aan de man te brengen.

Op de hele rit komen we jammer genoeg geen enkele woestijnolifant tegen, ofschoon verkeersborden voor hun aanwezigheid waarschuwen. De woenstijnolifant is een gewone olifant, die zich heeft aangepast aan hele speciale leefomstandigheden. Olifanten houden van bomen met groen blad en (veel) water. Ze drinken gemiddeld 100 tot 200 liter per dag.

Normaal zorgen ze er daarom voor niet te ver van water verwijderd te zijn. In Damaraland is echter geen of nauwelijks water en is er geen of nauwelijks groenblad aan de bomen. De olifanten moeten hun voedsel daarom over lange afstanden bij elkaar zien te schrapen. De dieren leggen makkelijk 70 kilometer per dag af en zijn gewend geraakt aan een veel lagere waterbehoefte. Zij drinken dagelijks 25 tot 50 liter en kunnen zelfs een aantal dagen zonder water. Olifanten staan bekend om hun vermogen een hele boom te vellen als ze trek hebben in een stukje blad in de top van de boom. Kenners zeggen dat de olifanten in Damaraland dit gedrag niet vertonen en extra voorzichtig zijn!

Als we stoppen voor een kop koffie worden we al snel weer belaagd door vliegen, de pauze duurt daarom niet lang, en we drinken de koffie verder in de auto op.

Voorbij Uis gaat het landschap langzaam over in witte, boom- en struikloze vlakten. En het wordt niet alleen steeds witter naarmate we Hentiesbaai naderen, maar ook frisser, van ruim 30 graden terug naar 22! Ons plannetje om te picknicken op het strand valt dus in duigen, want behalve de temperatuurdaling hangt er ook nog zeemist. In Swakopmund halen we eerst wat boodschappen en gaan dan inchecken bij Cornerhouse voor ons appartement aan zee. Dat ziet er geweldig goed en modern ingericht uit; een garage, 3 slaapkamers, 2 mooie badkamers, een ruime leefruimte met keuken, zithoek en eetbar. Aan de voorkant een tuintje met tuinmeubilair en natuurlijk zicht op zee! We eten onze broodjes in het tuintje en we lopen even Swakopmund in.

Tegen de avond laten we ons de sundowner met zicht op de in zee zakkende zon goed smaken. Ook de eenvoudige spaghettischotel is erg lekker.

Barbie

Lovely Vivian... your travels are so well written about and your photos are great.