vivianvanriet.reismee.nl

Dag 8 Op weg naar Malawi

Iedereen was lekker vroeg wakker op eerste paasdag en na een heerlijke douche hebben we de tenten afgebroken en ingepakt (dat is het minst leuke klusje van de vakantie..). Na een snel ontbijtje zijn we terug gereden naar Chipata, waar we de laatste zambiaanse kwachas hebben opgemaakt aan boodschappen. Vanuit Chipata as het nog maar een klein stukje naar de grens met Zambia. Niet verwacht, maar binnen een half uur waren alle formaliteiten gedaan en konden we beginnen aan onze 5 dagen in Malawi. Wel werd onze temperatuur opgemeten en moesten we bewijzen dat we een gele koorts spuit hebben gehad. Malawi is een arm land alhoewel dat niet meteen zichtbaar is. De mensen wonen veelal in stenen huisjes, soms zelfs met netjes aangelegde tuinen. Veel maisvelden, maar ook zien we veel velden met prachtige zonnebloemen! Ook grote stukken land met gewassen, zoals tomaten, uien en aardappels. Verder heb ik veel open houten schuren gezien waarin ze tabaksbladeren drogen. De mensen zijn hier net als in Zambia erg vriendelijk en vooral de kinderen zwaaien en roepen als ze ons in de truck voorbij zien rijden. Het toerisme staat vergeleken met de buurlanden Tanzania en Zambia nog in de kinderschoenen, mede omdat er geen noemenswaardige game reserves zijn. Lake Malawi is de belangrijkste bezienswaardigheid van het land. We stoppen langs de weg voor de lunch en binnen een mum van tijd zijn we omsingeld door koeien, kinderen en volwassenen, maar ze blijven op een afstandje. De restjes hebben we ze uiteraard wel gegeven, wel met de mededeling dat ze alles samen moesten delen. We waren dit keer lekker op de tijd op onze volgende bestemming, Barefoot Lodge & camp nabij de hoofdstad Lilongwe. Een mooi aangelegde campsite met veel gras en ook de chalets zagen er goed uit. We hebben meteen de tenten opgezet zodat deze een beetje konden drogen van de regen van afgelopen nacht. Ik heb daarna een lekkere douche genomen en heb toen op het gras in de zon mijn blog bijgewerkt. Dit was helaas van korte duur, het begon zachtjes te regenen en we hebben uit voorzorg meteen de tenten dichtgemaakt. Maar goed ook, er kwam een wolkbreuk, het heeft bijna een half uur lang echt keihard geregend! De jongens hebben voor ons de tenten geinspecteerd en de schade bleek mee te vallen. Toch hebben Paula en ik besloten een upgrade te doen naar een chalet, de kosten hiervoor waren $15 per persoon. Bij het leeghalen van de tent bleek er toch water via de ramen binnen te zijn gekomen waardoor mijn backpack en wat andere dingen vrij nat zijn geworden. We besloten de tent nog voor het donker op te ruimen zodat we dat morgenvroeg niet meer hoefden te doen. We hebben gegeten aan een lange tafel in de bar, Muza en Edwell hadden goed hun best gedaan met koken, een heerlijke cottage pie. Na het eten hebben we gezellig nog wat gekletst en zijn we uiteindelijk rond 22 uur naar bed gegaan.

Ad en Leonne van den Bosch

we hebben momenteel visite, kunnen niet echt reageren. Maar zo te lezen, zL dit jullie pret niet drukken! Groetjes

Vera

Wat prachtig en spannend allemaal. Hoop dat je niet teveel last hebt van je zij en arm. Goed dat je voor chalet hebt gekozen, slaapt beter denk ik als je geblesseerd bent.
Geniet van al het moois! Liefs, Vera

Peter & Liesbeth

In Malawi de eerste keer ??
Het meer moet ontzettend groot zijn.
Spannend verhaal ... Blijf genieten ..

Ad en Leonne van den Bosch

We hebben de foto van Lake Malawi en jullie uitzicht gezien op FB. Mooi hoor. Hopelijk blijft het een beetje droog de komende dagen. Dikke kus!

annie en keiran

Spannend zeg, in de tent met zo'n wolkenbreuk!
Gelukkig viel de schade uiteindelijk nog wel mee en geniet maar. Ga zo meteen op Google wat meer lezen over Malawi, want weet niks van dat land.