Dag 10 Ngala Beach, Lake Malawi

Vanmorgen konden we lekker rustig aan doen, we hadden besloten om rustig te ontbijten met gebakken eieren en om 8 uur werden we opgehaald door onze gids John voor een wandeling door Ngala Beach. We liepen over het strand en kwamen als snel bij de vissers uit die hun vangst van de nacht aan het binnenhalen waren. Overal kwamen weer kinderen tevoorschijn die de hele wandeling met ons mee zijn gelopen! Eerste stop was bij een winkeltje waar we schriften en pennen konden kopen voor de school van het dorp. We werden hier ontvangen door de directeur die zelf ook les geeft. We kregen uitleg over het schoolsysteem en het lessensysteem. Deze school heeft ongeveer 1800 leerlingen en 10 leraren. We hebben ook een gedeelte van een les meegemaakt, ze waren een toets aan het doornemen op goede antwoorden. De directeur was blij met onze gift, een tas vol schriften en pennen! De volgende stop was het lokale ziekenhuis waar duidelijk werd dat de meest voorkomende ziektes malaria en aids zijn. Aids hebben ze goed onder controle, maar malaria absoluut niet. Het aantal besmette mensen loopt per jaar op en er is gewoon weg geen geld om deze ziekte goed te bestrijden. Ook vertelde de gids dat er dagelijks 30 zwangere vrouwen op controle komen waarvan en elke dag 5 bevallen! Tijdens de terugweg naar de lodge werden we uiteraard weer vergezeld door vele kinderen die ook graag een handje van ons wilden vasthouden. De rest van de dag konden we relaxen op het strand. Een aantal zijn per boot naar de hotsprings gegaan en een aantal hebben een hike naar een waterval gedaan. Wij hebben genoten van het strand, de zon en het zwemmen in het meer. In de middag hebben we geholpen met het snijden van de groeten voor het avondeten, er stond beef stew met pasta op het menu. Daarna gezellig met z'n allen genoten van een drankje en een knabbeltje tijdens de zonsondergang. Voor het eten nog snel even een lekkere douche genomen en na net diner op naar de bar om te internetten en een drankje te doen. Iedereen was moe, dus lekker vroeg naar bed vandaag....