vivianvanriet.reismee.nl

Dag 14 Laatste dag, op naar Dar es Salaam

Vanmorgen was het alweer vroeg dag, kwart over 6 ontbijten en om kwart voor 7 zijn we vertrokken richting Dar es Salaam. Het was geen interessante en mooie route vandaag, ook was het erg heet en benauwd in de truck, zelfs met alle ramen open. We hebben net voor Dar es Salaam een korte koffie, wc en souvenierstop gemaakt. Daarna begon de ellende, wat een verkeer en chaos om de stad in te komen. Alleen maar file rijden, echt verschrikkelijk!!! Ik denk dat we er wel drie uur over hebben gedaan om de haven te bereiken. Hier hebben we afscheid genomen van de duitsers, die zouden later in de avond met KLM terugvliegen naar Amsterdam en vanuit daar een doorverbinding naar Munchen hebben. Wij zijn met de lokale ferry naar de andere kant gegaan, ook een hele belevenis om dat mee te maken! Eens maar nooit meer ;-), de overtocht duurde erg lang, 5 minuten en het kostte een vermogen, 200 Tanzinaanse Shilling (omgerekend €0,20) per persoon. Hahaha!!! Eenmaal aangekomen aan de andere kant hebben we twee taxi's genomen naar Kipepeo Beach, onze laatste overnachting voordat we morgen naar Zanzibar vliegen. Ons ensuite chalet zag er goed uit, bedden met klamboe op de bovenverdieping en de badkamer beneden. Op het balkon een hangmat en 2 stoeltjes! We hebben geen minuut langer gewacht, bikini aan en de zee in, wow wat een heerlijke verfrissing na zo'n lange hete dag in de truck. Omdat de truck niet mee kon op de lokale ferry moesten ze helemaal omrijden en ook nog in druk verkeer. Ze kwamen uiteindelijk 2 uur later aan dan wij. We hebben een hele rit gemaakt van Victoria Falls in Zimbabwe, via Zambia en Malawi om uiteindelijk in Dar es Salaam, Tanzania uit te komen. Ik heb Doc, onze perfecte chauffeur, vergeten te vragen hoeveel km we totaal hebben gereden, dus dat houden jullie nog te goed. We hebben al onze spullen uit de truck gehaald en zijn daarna lekker gaan douchen, maar na de douche hadden we er meteen weer behoefte aan, want het bleef benauwd en heet! We hebben buiten onder de sterren aan de bar een hapje gegeten en gezellig geborreld met de guides en onze overgebleven medereizigers. Zij vertrekken morgenvroeg per twee uur durende ferry naar Zanzibar en blijven in bungalowtjes in de buurt van ons luxe 5* hotel! Wie weet dat we ze op Zanzibar nog gaan zien. Om elf uur had iedereen de knollen gaar en was het tijd voor bed!

Ad en Leonne van den Bosch

Ik hoor zojuist dat de uitdrukking " de knollen gaar" Limburgs is ( in ieder geval geen ABN). Maar wij begrijpen wat je bedoelt!

Peter & Liesbeth

Weer een leuk verhaal. !!
Wat betreft die Limburgse uitdrukkingen, die heb je gewoon van je moeder. Toen ik het las, dacht ik meteen "het lijktwel een uitspraak van Léonne". Al is het geen ABN !!????????????????

annie en keiran

weer een hele belevenis zeg.
ik weet waar je het over hebt, benauwd heet en vochtig weer. "de knollen gaar" versta ik inderdaad heel goed!
leuk!