vivianvanriet.reismee.nl

Dag 1 Op naar het noorden

De zon scheen alweer toen we om 08.00 uur richting Pretoria reden. We hadden geen ontbijt genomen in het hotel, omdat het behoorlijk aan de dure kant was voor wat daar geboden wordt. Een uitgebreid buffet dat wel, maar wij houden niet van gebakken aardappelen, groenten en worst in de vroege ochtend.

We gingen daarom naar een winkelcentrum vlak langs de N1 bij Pretoria, Menlyn Park. Op zaterdag was Woolworths al om 080 uur open en we kregen daar verse jus, heerlijke yoghurt met bessen, een croissantje en een cappuccino. Ad nam een omelet. De dames konden het niet laten om na de laatste boodschappen gedaan te hebben nog even door de kleding van de opruiming te snuffelen, reden waarom we eigenlijk pas weer om half 11 aan het rinden waren. Onze bestemming was verder dan gedacht. De hele weg van Nylstroom (het huidige Modimolle) tot aan Vaalwater was toeristisch met allerlei padstals en kunstwinkeltjes. Modimolle had bovendien een gloednieuw winkelcentrum, heel toepasselijk Modi Mall genaamd, waar Vivian nog een datakaartje kocht.

Tegen half twee stonden we voor de gesloten poort van het Palala Nature Reserve. Volgens de papieren zou er iemand bij de poort zijn, maar er was niemand te zien. Een telefoontje bracht uitkomst. De sleutel lag gewoon onder een grote steen en was tevens de sleutel van de cottage zelf. We hadden de River Cottage geboekt en deze lag niet ver van de ingang, heel idyllisch aan de oever van de Palala rivier. Het was een mooi Hans en Grietje huisje, op het terras hingen twee hangmatten, bij de rivier was een ruimte gecreëerd voor de braai, er stond een tafeltje met stoeltjes, en er was nog een vuurplaats. Binnen een gezellige zithoek met een houtkachel voor koude avonden, een keukentje met fornuis en oven, een pantry met koelkast, een badkamertje en een slaapkamer. Ze koos ervoor in onze rooftoptent aan de oever van de rivier te gaan slapen.

Het palala nature reserve is in een particulier wildpark, 3000 ha groot en vernoemd naar de rivier die er doorheen loopt. Het ligt in het hart van Unesco world biosphere.

Het is een adembenemend mooi reservaat dat een grote verscheidenheid omvat van habitats en biomen met inbegrip van savannah vlakten, syringa bossen, riverine bossen, geulen, rotswanden, kliffen, uiterwaarden ende Palala rivier die 7 km lang door het reservaat meandert. We kunnen zelf op gamedrive door het reservaat.

Game op de reserve omvat White Rhino, Giraffe, de Burchell Zebra, Koedoe, Eland, Impala, Warthog, Boszwijn en nog veel meer. River Cottage ligt aan de rivier, afgelegen en privé en is volledig uitgerust (met oven). We krijgen twee gratis bundels hout, meer hout kan gekocht worden tegen 20 Rand per bundel.

We dronken een koffietje, gaven alles weer een plaatsje, bereidden een paar gerechten, klaar om in te vriezen en mee te nemen, en gingen vervolgens braaien.

Toen de zon onder was, werd het toch wat frisjes aan het water, maar de roestvrijstalen bakjes met gloeiende kooltjes brachten weer eens uitkomst. We maakten het niet laat die avond.