vivianvanriet.reismee.nl

Dag 2 Palala Nature Reserve

Vivian kreeg in de vroege ochtend bezoek van een nieuwsgierige blou aap, hij had al in de plastic zak gekeken waarin aanmaakblokjes lagen. Dat vond hij begrijpelijker wijze niet lekker. Hij klom toen de trap op naar de rooftoptent, maar V was er als de kippen bij om hem weg te jagen.

We aten ons yoghurtje op de veranda, waar de ochtendzon al voor wat warmte zorgde. Daarna gingen we op onderzoek door het reservaat. In de "mammals list" van het reservaat kwamen dieren voor zoals luipaard, caracal, serval cat, wildcat, porcupine, aardvark en nog meer van die interessante dieren. We zagen wel kattensporen in het zand, maar verder alleen impala's, red hartebeest, apen, warthogs, gnoes, en zelfs gemsbokken. Het viel op dat de dieren allemaal erg schichtig waren, ze verdwenen gelijk bij onze nadering.

Bovendien waren de wegen niet goed te berijden, het was grotendeels een 4x4 track, en als je dan weinig tot niets ziet, gaat dat gauw vervelen. We stopten bij een hoog uitzichtpunt, vanwaar we uitkeken over de omgeving en een watergat beneden ons. Toen we aan kwamen lopen, zagen we nog net een drietal giraffen en wat zebra's wegvluchten. Jammer. Op dit mooie uitzichtpunt met dak en picknicktafel met banken maakten we ons vedere ontbijt klaar. Gebakken eieren, bacon, tomaten, geroosterd brood (allemaal bereid op de skottelbraai), avocado en verse sinaasappeljus. Wat later kwam er een eenzame gnoe drinken bij het watergat. Het was heerlijk weer, een 26 graden warm.

We stopten nogmaals bij een mooi uitzichtpunt hoog boven de rivier. Van hieruit konden we ook de lodge zien liggen. We namen de uitgang van die lodge en gingen buiten het reservaat over normale dirtroads terug naar onze cottage.

In de tweede helft van de middag aten we onze hoofdmaaltijd. Beef fillet met gebakken aardappelen en sla. Dit zal waarschijnlijk voor aanzienlijke tijd onze laatste verse sla worden. In Botswana wordt regelmatig gecontroleerd op vervoer van vlees, groenten, fruit en melkproducten. Dat wat we absoluut niet kwijt wilden, kreeg een plaatsje onderin de auto.

We stookten het hout op bij de vuurplaats waar we gezellig omheen zaten totdat het vuur was gedoofd. Nog een borrel binnen, een aflevering van Moordvrouw gekeken op de laptop en daarna op tijd het bed in.

Peter & Liesbeth

Hé, heb je sjans gehad van een aap !!????

Peter & Liesbeth

Hé Viv, bijna wakker gekust door een aap !! ????