vivianvanriet.reismee.nl

Dag 3 Op naar Botswana

We waren er op tijd uit en toen was het nog te fris om buiten te ontbijten. Het pakken ging snel en rond 0800 uur waren we al op weg richting Botswana. We wisten toen nog niet dat het een dure dag zou gaan worden. De weg naar Marken voerde door een prachtig gebied, aan weerszijden safari en game farms. De weg van Marken naar Steilloop was geheel tegen onze verwachting in geasfalteerd en goed berijdbaar. In Steilloop kochten we bij de plaatselijke Pep Store een dekbekovertrek. Vivian, die speciaal een goedkoop overtrek had gekocht bij Ikea, was vergeten het mee te brengen!

We waren binnen tien minuten de grens over, veel gemakkelijker dan de overgang naar Namibië. We hoefden niets te laten zien (behalve het paspoort uiteraard) en er werd verder niets gecontroleerd. Maar nog geen kilometer achter de grens hadden ze ons te pakken. Je mocht daar 80 km rijden en even verder slechts 60 km. We werden aangehouden want A zou zogenaamd 66 kilometer gereden hebben. Hij vroeg het bewijs te laten zien omdat hij er bijna zeker van was de juiste snelheid te hebben gereden, maar er was nergens op de opname het bord van 60 te zien. De volgende twee slachtoffers waren Zuid-Afrikanen, die ook beide 66 km exact gereden zouden hebben!!! Enfin, bij het controlepunt was, heel handig, ook een geldwisselkantoortje, waar we de benodigde Pula's konden kopen.

De hele verdere route reed Ad pijnlijk nauwkeurig. In Palapye konden we vervolgens bij de pinautomaat genoeg Pula's nemen voor de eerstkomende dagen. Het lukte in een keer, gewoon met de pinpas van de ABN bank!

Toen moesten we nog de laatste kilometers overbruggen naar Khama Rhino Sanctuary. Nadat de formaliteiten bij de receptie waren afgehandeld, kochten we hout en een kaart van het reservaat. De weg naar onze campsite was erg zanderig en de banden waren nog niet op de juiste spanning afgelaten. Maar de Disco klaarde de klus zonder problemen. Onze campsite nummer 5 was enorm groot, met in het midden een prachtige Mokongwa boom, aan de kant een braaiplek, een eigen waterkraan, en een vuurplaats. Onder die boom zetten we eerst ons tafektje op en namen daar een lunch van de meegesmokkelde laatste sla, tomaten, kaas, gebraaide boerewors en een glaasje wijn. Daarna begon het "serieuze" werk om de losse tent op te zetten en in te richten. Dat was echter in een wip gebeurd. Ook ons bed in de rooftoptent werd alvast opgemaakt en daarna gingen we op gamedrive.

Door het losse zand reden we naar de pan, we zagen gelijk twee rhino's bij Malema's Dam aan de rand van de pan. Ze lagen plat en met hun dikke achterste naar ons toe. De zon aan de verkeerde kant. Verder ging het weer, langs stukken waar het vol stond met in bloei staande gele struikjes. Vanaf een viewpoint zagen we in de verte een aantal neushoorns. Toen we wat dichterbij kwamen, zagen we dat het om een moeder met een baby ging, in de verte konden we nog een moeder met baby en een kleuter onderscheiden. Daarachter nog minstens twee exemplaren. Nadat we een tijdje gekeken hadden, wilden we verder, maar we stootten op een soort Volkswagenbusje dat vast zat in het zand. We draaiden ons om, te meer omdat we de moeder met haar twee kinderen hard naar het viewpoint zagen lopen om daar een slokje te gaan drinken.

Een poosje later voegde de andere moeder met haar baby zich bij het drietal. Toen er meer auto's kwamen, reden wij weer terug, en andermaal stootten we op een bakkie met 3 jonge mannen uit Kaapstad! Ze hadden zich helemaal ingegraven. Toen moest die Hollander deze Zuid-Afrikaners adviseren hoe ze los zouden kunnen komen. Dat werkte gelukkig en zij en wij konden onze tocht voortzetten. We zagen nog twee rhino's dichtbij maar half verscholen in het struikgewas. Dit was aan de rand van de pan, waar meer struiken en bomen stonden.

We aten een hapje in het pas geopende restaurant. Het zag er wat kaal en ongezellig uit, maar het eten smaakte heerlijk. Prime Botswaanse fillet met knapperige frietjes en groenten erbij. We zagen nog net de zon prachtig rood ondergaan. Het stuk beef fillet was veel te groot en we lieten wat over was inpakken in een doggy bag.

Na het eten reden we in het donker naar onze campsite, maakten daar nog een vuurtje en dronken het restje wijn op.

Het douchehok zag er redelijk schoon uit met heerlijk warm water en we besloot op het een douchje te nemen. Daarna klommen respectievelijk stapten we naar ons bedje in de tent.

Peter & Liesbeth

Een enerverende dag !!