vivianvanriet.reismee.nl

Dag 4 naar Elephant Sands

In de vroege ochtend kwam Leonne erachter dat ze de vorige avond haar Rado horloge had laten liggen in het ablution block. Ze klom gelijk de tent uit maar helaas, het horloge lag niet meer daar waar het was achtergelaten. Uit navraag bij de receptie later bleek dat daar ook niets was afgegeven. We dachten altijd dat campers onder elkaar redelijk eerlijk waren.

Vivian had niet zo goed geslapen in haar tent. Ze had vlakbij haar hoofd, naar zij meende een rhino horen grazen!

We maakten ons ontbijt en in het ochtendzonnetje warmde het al snel wat op. Tegen achten verlieten we onze mooie camping plek. Bij de receptie moesten de banden weer opgepompt worden waarna we op weg gingen. Tracks 4 Africa wees ons een shortcut, weliswaar over gravelwegen, maar ongeveer de helft in afstand. Die route namen we en het bleek een goede beslissing. Ofschoon stoffig was de weg goed berijdbaar. We kwamen ten zuiden van Francistown weer op de A1 terecht. Deze weg waren ze vierbaans aan het maken en vanwege deze werkzaamheden was het heel vervelend rijden. We moesten om de haverklap afremmen naar 80 en dan naar 60. Dit moest ook bij ieder hutje wat langs de weg stond. Koeien en geiten op de weg en talrijke veterinaire controles, waar we overigens doorheen gewuifd werden, verhoogden het ongemak. Net voor Nata en de Sua Pan werden de bermen van de weg gekleurd door het roestbruin en goudgeel van Mopane bosjes. Daartussen stond hier en daar een groene acacia. De temperatuur liep op naar 32 graden toen we eindelijk Nata bereikten. Daarna was het nog een 50 km zonder noemenswaardige nederzettingen langs de weg naar de camping voor die nacht: Elephant Sands.

We zagen al gelijk toen we aan kwamen rijden heel veel olifanten bij het watergat staan. Dus nadat we ingecheckt waren, gingen we eerst een kijkje nemen op het deck. We stonden werkelijk oog in oog met de olifanten.

De camping zelf was eigenlijk geen camping. Een grote zanderige vlakte die lag te blaken in de zon. Bomen waren er niet, slechts een paar zielige struikjes die ook half weggevreten waren. We gingen gelijk terug naar de receptie en boekten een hut voor Vivian, tegen een reisagenten tarief. Zo konden we mooi alles afzetten in het huisje, hadden we onze eigen wc en douche en hadden en passant wat schaduw, van het huisje zelf en van een van de weinige bomen aan de zijkant.

We bakten pannenkoeken, spoelden wat kleding uit op de hand en gingen toen een drankje nemen bij de lodge. Het was er druk, niet alleen met mensen maar ook met olifanten. We vonden een plaatsje bij de vuurplaats, dat nog lager en dichter bij de olifanten gesitueerd was. De olifanten vochten met elkaar om een plaatsje bij de plek waar water gepompt werd. Af en toe kwamen ze dan dicht langs de rand van waar wij en andere mensen zaten en stonden, die dan gillend alle kanten opstoven. Het was een schouwspel dat niet snel verveelde. We konden ook even contact maken met het thuisfront, al was dat gelimiteerd tot een half uur (tegen extra betaling). Olifanten liepen af en aan. Een grote kudde met een aantal kleintjes kwam in draf naar de waterhole, een koddig gezicht. De camping is niet omheind en ligt midden in een wildlife gebied. We werden gewaarschuwd in het donker steeds een lamp mee te nemen omdat er regelmatig een jong mannetjesluipaard door de camping zou lopen.

We waren net op tijd om de lucht prachtig rood te zien kleuren. De lampen van de hit werkten niet en nadat we dit gerapporteerd hadden, werd er met man en macht aan gewerkt om dit weer goed te krijgen. De olifanten, hadden op zoek naar water bij de septic tank ook maar de elektriciteitskabel verwoest.

Tegen de tijd dat het donker werd liepen we terug naar onze standplaats, zo ongeveer tussen de olifanten in. Onze plek stond aan de rand van de camping en we keken uit over de bush, waarin de olifanten nog steeds af en aan liepen. Ad had de auto een meter of vijf van hun gebruikelijke pad af geparkeerd en daar weken ze in principe niet van af.

We namen een wijntje met wat crackers, tomaatjes, en flinterdun gesneden koude beef fillet en gingen tijdig ons bed in.

Peter & Liesbeth

Jammer van je gejatte horloge. Je ziet maar je hebt overal mensen voor, bah !!
Dus nog niks veranderd met de wegen in Botswana.