Dag 1 Naar Nieuwoudtville

We vertrokken op tijd vanuit Theewaterskloof, want het beloofde een warme dag te worden.

We hebben de voorgaande dagen lekker relaxt doorgebracht met een boek bij het zwembad of in de schaduw op de veranda.

Ook hebben we geshopt in Kaapstad en konden daarbij nog de laatste koopjes van de sale meepikken.

We zijn met Erikjan en Marijke op wine estate Oak Valey geweest en hebben daar op het terras van The Pool Room in de schaduw van oude eiken gezellig en heerlijk gegeten. Ook hebben we gewandeld op het strand van Grotto Beach in Hermanus, een Hollands stuk appeltaart gegeten bij Dutchies en de mooie morgen afgesloten met verse vis bij de Burgundy.

Nadat we op deze vroege morgen de laatste inkopen hadden gedaan in Franschhoek, was onze eerste stop bij Babylonstoren. Een prachtige wine estate met fruit- en groentetuinen tussen Paarl en Franschhoek.

De cappuccino was er heel goed, en het pruimentaartje smaakte voortreffelijk. Toen we daar weg reden tegen half 11 was het al 30 graden. Dat werd alleen maar erger naarmate we Clanwilliam naderden. Daar reikte het kwik tot 40 graden.

We besloten dan ook om niet de route via de Pakhyspas te nemen, die voor een groot deel over gravel voerde, maar gewoon de N7 te volgen tot Van Rhynsdorp en van daaruit naar Nieuwoudtville. Dit was weliswaar een stuk om, maar wel sneller.

We kwamen rond 1500 uur aan op Papkuilsfontein, opzij van Nieuwoudtville gelegen. In het voorjaar ligt deze grote farm middenin de voorjaarspracht van de wilde bloemen van Namaqualand. We hoefden de ogen maar te sluiten om dit kleurrijk natuurwonder voor de geest te halen.

Ondanks het gemis van de bloemen was het er prachtig en de ontvangst meer dan hartelijk. We reden een heel eind over de farm voordat we tenslotte bij onze cottage aankwamen, Gert Boom genaamd. In The Middle of Nowhere.

Een nog tamelijk nieuwe cottage, met dikke muren, geen elektriciteit, geen mobiele- en internet ontvangst, wel licht van een paar solar panels.

De koelkast werkte op gas (dus niet al te best) maar alles wat we nodig hadden was aanwezig. De bedden en lakens van goede kwaliteit, genoeg serviesgoed om een hele familie mee te bedienen, goede pannen, twee badkamers, enfin een prachtplek om nog eens naar terug te gaan, maar dan wel in het bloemenseizoen. Het zwembad lag om de hoek, was ons verteld, dat bleek iets verder weg te zijn. Tegen de tijd dat je weer terug bij de cottage was, had je het weer benauwd. We wachtten tot de ergste hitte voorbij was, voordat de braai werd aangestoken. Toen we tegen de schemering aan de dis zaten, was het best aangenaam met een lekker windje. Die wind ging jammer genoeg liggen na zonsondergang.

En ook was het in de cottage zelf heel erg warm toen we op tijd naar bed wilden gaan. En het bleef helaas de hele nacht zo, bovendien werden we geplaagd door muggen. Van een goede nachtrust was dus geen sprake.