vivianvanriet.reismee.nl

Programma studiereis Maleisië & Borneo

Programma Studiereis Travel Trend

Zaterdag 23 juni

Wij verzamelen om 9.00 uur op Schiphol in vertrekhal 3 bij de incheckbalie van Malaysia Airlines. Om 12.00 uur vertrekt onze vlucht naar Kuala Lumpur.
Vluchtschema 23 juni                  Vertrek          Aankomst                Vluchtnummer
Amsterdam - Kuala Lumpur         12.00              06.30+1                     MH017

Zondag 24 juni

Bij aankomst op de luchthaven van Kuala Lumpur staat onze agent ons op te wachten.
Wij worden met een transferbusje naar ons hotel gebracht. Om 9 uur moeten we klaar staan voor de Half Day City Tour. Tijdens deze tour gaan wij verschillende wijken van Kuala Lumpur zien. We rijden door Chinatown en zien o.a. het King's Palace, het nationale monument, de nationale moskee en de KL-Tower (de 4de hoogste telecommunicatie toren ter wereld). Uiteraard mag een bezoek aan het koloniale hart van Kuala Lumpur niet ontbreken. Dit ligt rond het Merdeka Square met o.a. de Sultan Abdul Samad building en de Royal Selangor Club.
De lunch wordt vandaag aangeboden door het Corus Hotel. Na deze lunch zal de manager van het Corus Hotel ons een rondleiding geven in dit eerste klasse hotel.
Na deze inspectie vertrekken we naar het Renaissance Hotel - West Wing waar we twee nachten zullen verblijven. De rest van de middag is ter vrije invulling.
Overnachting in Renaissance Hotel - West Wing.

Maandag 25 juni

Na een welverdiende nachtrust is er gelegenheid voor het ontbijt. Voor ons dagprogramma gaat beginnen houden we nog een korte hotelinspectie in ons hotel. Om 9.30 uur vertrekken wij per minibus voor een Full day tour naar Malakka. Deze stad ligt op ongeveer twee uur rijden van KL. Deze stad is een van de grootste toeristische trekpleisters van Maleisië. Malakka is een erfenis van sultans, Portugezen en de V.O.C. Er zijn nog veel Nederlandse monumenten zoals het roodgekleurde Christ Church en het Stadhuys. Andere bezienswaardigheden zijn o.a. het Portugeze Fort A'Formosa, Porta De Santiago en het Baba Nyonya Heritage museum. Tussen de middag hebben wij een hotelinspectie bij Equatorial Hotel Melaka gevolgd door een lunch.
Terug in Kuala Lumpur zijn wij tegen 18.30 uur uitgenodigd door het Crown Plaza Mutiara hotel. Na een rondleiding door het hotel schuiven wij hier aan voor het diner.
Overnachting in Renaissance Hotel - West Wing.

Dinsdag 26 juni

Na het ontbijt moeten we om 9 uur klaar staan om met de minibus te vertrekken naar Penang. Onderweg stoppen we nog een keer in de stad Kuala Kangsar. Al 200 jaar is dit de koninklijke hoofdstad van de staat Perak. We zullen stoppen bij de Masjid Ubudiah moskee; een van de mooiste voorbeelden van islamitische architectuur. Toeristen kunnen de moskee niet van binnen bekijken, maar alleen rondom de moskee verkennen. Hierna nemen we een kijkje bij de residentie van de koninklijke familie. Een indrukwekkend paleis van wit marmer en een serie gouden koepels (niet geopend voor bezoekers). Via de 13,5 km lange Penang Bridge komen we rond 16:00 uur aan op Penang. Voor het diner heb je nog even wat tijd voor jezelf. Om 19:00 uur worden wij verwacht in het Holiday Inn Penang hotel. Na een hotelinspectie biedt dit hotel ons het diner aan. De komende twee nachten verblijven wij in Shangri la Rasa Sayang Resort - Rasa Wing.

Woensdag 27 juni

We doen het rustig aan deze ochtend dus misschien een frisse ochtendduik voor het ontbijt.
Rond 09:00 uur in de ochtend krijgen we een presentatie van "Penang Global Tourism". In een korte presentatie zullen zij ons meer vertellen over oa de toeristische activiteiten van Penang. Om 10:00 uur staan er twee hotelinspecties op het programma. Wij gaan zowel het Shangri la Rasa Sayang Resort als het Golden Sands Resort by Shangri La een bezoek brengen. Rond 11.30 uur gaan we het eiland Penang verkennen. We bezoeken o.a. Fort Cornwallis, de Khoo Kongsi tempel, de Wat Chayamangkalaram (de tempel van de Rustende Boeddha) en Kok Lok Si tempel (de grootste boeddhistische tempel van Maleisië). Na deze tour gaan wij weer terug naar het hotel en hebben daar nog even tijd voor onszelf. Rond 19:00 uur gaan we van het diner genieten, deze wordt ons vandaag aangeboden door Parkroyal hotel. Na het diner volgt een hotelinspectie.
Overnachting in Shangri la Rasa Sayang Resort - Rasa Wing.

Donderdag 28 juni

Na het ontbijt moeten we om 09:00 uur klaar staan voor de transfer naar de luchthaven.
Vluchtschema 28 juni                  Vertrek          Aankomst                Vluchtnummer
Penang - Kuala Lumpur              12.00              12.55                         MH1145
Kuala Lumpur - Kuching             14.00              15.45                         MH2536

Hier worden we opgewacht door onze agent. De transfer wordt gecombineerd met een city tour. De ideale manier om Kuching, de hoofdstad van Sarawak, te verkennen. Wat is er zoal te zien in Kuching: het kattenstandbeeld, Square Tower, Fort Margherita, Astana en de Kuching Waterfront. We checken in bij Grand Margherita Hotel. Hier hebben we een uurtje de tijd om even op te frissen voordat we richting het Hilton Kuching Hotel gaan. Dit hotel is prachtig gelegen aan de waterkant. Hier worden we rond 19.30 uur verwacht. Na een hotelinspectie schuiven wij hier in het restaurant aan voor het diner. Na het diner vertrekken we naar Grand Margherita Hotel waar we vannacht overnachten. Advies om te genieten van een goede nachtrust want morgen wordt het een pittige dag.
Overnachting in Grand Margherita Hotel.

Vrijdag 29 juni

Na het ontbijt volgt om 8.45 uur een korte rondleiding door Grand Margherita Hotel. Hierna worden wij opgewacht door onze chauffeur. Na een rit van bijna vijf uur door een gebied met o.a. peper- , rubber- en koffieplantages bereiken wij het Batang Ai meer, een groot stuwmeer in de jungle. Onderweg zullen we diverse stops maken, bijvoorbeeld op de lokale markt van Serian town en bij een peperplantage. Als we aangekomen zijn bij het Batang Ai meer is het nog ca. 1,5 uur varen in een longboat naar Borneo Adventure's Jungle Lodge. We gaan naar de overkant van de rivier waar een traditioneel longhouse staat. Hier maken we kennis met de oorspronkelijke bewoners van dit gebied, de beruchte koppensnellers. Op de Ruai (gezamenlijke veranda) zullen we onder het genot van een lokale rijstwijn meer te weten komen over de Iban cultuur.
Overnachting in Borneo Adventure's Jungle Lodge.

Zaterdag 30 juni

Na het onbijt varen we de rivier af richting Batang Ai. Hier stappen we weer over in de bus die ons naar het vliegveld van Kuching zal brengen. Uiteraard gaan we eerst langs ons hotel in Kuching om de bagage op te halen. Hier vertrekken we richting Sabah.

Vluchtschema 30 juni                  Vertrek          Aankomst                Vluchtnummer
Kuching - Kota Kinabalu              17.10              19.55                         MH3154

Transfer naar het hotel en de rest van de avond is ter vrije invulling. Let op, morgen vroeg opstaan!
Overnachting in Hyatt Regency Kinabalu.

Zondag 1 juli

Vanwege het vroege tijdstip waarop we vandaag moeten vertrekken, ontbijten we vandaag niet in het hotel. We krijgen wel een ‘pack breakfast' mee. Om 5:30 uur klaar staan in de lobby. We gaan per transfer naar het vliegveld van Kota Kinabalu.

Vluchtschema 1 juli                      Vertrek          Aankomst                Vluchtnummer
Kota Kinabalu - Sandakan                      07.00              07.40                         MH2042

Na aankomst rijden we in 30 minuten gelijk door naar Sepilok Orangutan Rehabilitation Center. Sepilok is een van de vier orang oetanreservaten in de wereld en tegenwoordig een van de populairste attracties van Sabah. Het Nature Education Center geeft duidelijke informatie over het centrum en er zal een film worden vertoond. Rond 10:00 uur gaan we naar het voedingsplatform waar de aanwezige orang oetans fruit en melk krijgen. Om 11uur vertrekken we naar het  English Tea House voor een vroege lunch. Hierna gaan we door naar de haven van Sandakan. Rond 13:00 uur stappen we op een bootje voor een mooie tocht over de Kinabatangan rivier. Dit is met 560 km de langste rivier van Sabah. De Lower Kinabatangan River Santuary is een geweldige plek om wildlife te spotten, zoals de neusapen, makaken maar ook krokodillen en neushoornvogels.
Wij zullen rond 17:00 uur bij ons hotel aankomen in Sandakan. De rest van de avond is ter vrije invulling. Wellicht tijd om onder het genot van een afscheidsborrel deze mooie reis samen te evalueren.
Overnachting in Sabah Hotel.

Maandag 2 juli

Helaas alweer onze laatste dag. Na het ontbijt hebben we onze laatste hotelinspectie om 10:00 uur. Check out is om 12:00 uur. De rest van deze dag is ter vrije invulling. Aan het einde van de middag gaan we per transfer naar de luchthaven van Sandakan.

Vluchtschema 2 juli                      Vertrek          Aankomst                Vluchtnummer

Sandakan - Kuala Lumpur           18.45              21.30                         MH2707
Kuala Lumpur - Amsterdam         23.55              06.55+1                     MH016

Dinsdag 3 juli

Als de vlucht op tijd is landen wij om 06.55 uur op Schiphol.

Afscheid nemen op Schiphol!

Peter en Liesbeth

Het programma ziet er in ieder geval goed uit.

Chris van Soest

nou zeg, dat was me wel weer een ervaring rijker voor jou.
je schrijft het zo goed dat wij het bijna mee beleven.
mooie foto`s !!!
groetjes uit Well

Cindy

Goede reis en veel plezier!