vivianvanriet.reismee.nl

Dag 1 Op weg naar het Noorden

Het had gedurende de nacht geregend, er hing een dreigende zwarte lucht boven de Theewaterskloof Dam toen we rond 10 uur wegreden, maar desondanks scheen er een waterig zonnetje er scheen toen we rond een uur of 10 wegreden.

We kregen ook nog een aantal flinke buien over ons heen, en toen we eenmaal de steile Vanrhynspas achter ons hadden en op het koude Bokkeveld waren beland, was het mistig en triestig. De temperatuur daalde zelfs naar 10 graden, een ongekend fenomeen in november in Zuid-Afrika.

Het oorspronkelijk plan was om ten noorden van Clanwilliam op het Rondeberg Resort te kamperen, maar we hadden met het oog op de weersvooruitzichten snel een cottage geboekt in Calvinia, in de Hantam Karoo. We reden zonder gevoelens van spijt het mooie, tussen de wijngaarden en aan een meer gelegen resort voorbij.

De naam van het dorp Calvinia is ontleend aan Johannes Calvijn, de protestantse hervormer. Deze Frans-Zwitserse theoloog heeft niet alleen veel invloed gehad op de kerken in Nederland, maar ook op de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika die in 1851 een nieuwe gemeente wilde stichten in dit deel van Namaqualand. Op dat moment was Calvinia de enige officiële plaats in de regio.

De plaats ligt halverwege Kaapstad en Upington en werd opgericht door de Voortrekkers die op zoek naar nieuw land, naar het noorden trokken. De naam Hantam verwijst naar de taal van de KhoiSan wat zoveel betekent als; 'waar de rode bolletjes bloeien".

Voor boeren uit de omgeving (meest schapenboeren), maar ook voor handelaren en andere rondtrekkende mensen vormde Calvinia dan ook het centrale punt voor school, winkel en kerk. Midden in het dorp prijkt nog altijd het Hantamhuis, het voormalige dorpshuis.

Tegenwoordig leeft Calvinia vooral van schapenhouderij. Het aantal schapen per vierkante meter (of liever per hectare) is niet al te groot. Hoe verder je overigens richting de Kalahari komt, hoe meer land een schaap nodig heeft om te kunnen overleven.

Calvinia ligt aan de voet van de Hantamsberg en het is hier prachtig in het Wilde Bloemen seizoen, zo rond september. Het natuurgebied van Akkerdam Nature reserve (gelegen op 3 km van Calvinia) is dan omgetoverd in een prachtig tapijt kleurige bloemen. Calvinia en de Hantam- regio zijn één van de weinige gebieden waar de Hoodia plant (een zeer bekend dieet suplement) nog groeit. Een cactusplant die de Khoi mannen gebruikten als ze dagen achtereen op jacht gingen, om hun hongergevoel te onderdrukken.

De cottage in Calvinia was ruim, uitermate netjes, met een kitchenette, een moderne badkamer met bad en douche, fijne extra lange bedden, free Wi-Fi, DSTV met BVN, een grote tuin, een braai en een private pool. Niet dat we daar bij 10 graden in zouden willen duiken, maar het oog wil ook wat.

Vanwege het barre weer hadden we ook niet veel zin om te braaien of zelf te koken, de vriendelijke eigenaresse bood daarom aan om een tafeltje in het plaatselijk restaurant voor ons te boeken.

Na een sundowner, waar de zon dus heel weinig mee van doen had, togen we naar het gezellige Blou Nartjie, waar natuurlijk heerlijke Karoo Lambshank niet op het menu ontbrak.

Marja de Bruin

Dat is pech hebben dat het zulk slecht weer was. Het wordt vast wel snel beter