vivianvanriet.reismee.nl

Dag 15 Fish River Canyon & Orange River

Wij zijn al wakker als de zon om 6 uur opkomt. Omdat het zondag is, kunnen we pas om half 8 aan tafel, dat leek een beetje jammer, maar Ad ziet al snel dat de gepropte band weer bijna lek staat. We vinden nog twee kleine piepgaatjes en die zijn blijkbaar moeilijker te dichten dan wat grotere gaten. De hele reparatie duurt tot kwart voor 8 en dan kunnen we ook direct aan tafel. Het ontbijt ziet er niet alleen mooi uit, het smaakt ook nog eens voortreffelijk.

De rit gaat langs de Fish River Canyon verder naar het zuiden naar onze laatste pleisterplaats in Namibië aan de Oranje Rivier, niet ver van waar we onze ronde begonnen zijn.

De Fish River Canyon in het diepe zuiden van Namibie? is met een lengte van 161 kilometer, een breedte van27 kilometer en een diepte van 500 kilometer, de tweede grootste Canyon in Afrika. De Fish River Canyon bestaat voor het grootste deel uit zwart kalksteen en zandsteen. Door de kloof loopt de Fish River, een lange rivier van 650 kilometer. Na de Canyon mondt deze rivier uit in de Oranje Rivier.

De ontstaansgeschiedenis van de Fish River Canyon begint volgens geologen ongeveer 1800 miljoen jaar terug. In die periode hebben zich lava, leisteen en zandsteen op de flanken van de canyon vastgezet waarna door hitte het gesteente tot graniet is verhard terwijl afkoeling voor scheuringen zorgde, waardoor rotsen ontstonden. Bewegingen van aardlagen hebben gezorgd voor een verdere verdieping van de canyon, en voor het ontstaan van de rivier. De Fish River is nog altijd de langste en belangrijkste rivier voor Namibie?; het vult de Hardap Dam, het belangrijkste stuwmeer van Namibie?. Omdat de Fish River het grootste deel van het jaar over water beschikt, oefende de Canyon een grote aantrekkingskracht uit op zowel dieren als mensen. Opgravingen laten zien dat Bushman (Khoi en San) zo'n 50.000 jaar geleden al in de streek rondtrokken.

Eenmaal op de C12 verschijnt bij de Naute Dam een grote groene oase in het dorre steenachtige landschap. We zien tafeldruiven en heel veel palmbomen. In het Gondwana Park zien we heel veel zebra's, gemsbokken en springbokken. We tanken bij het Cañon Roadhouse, hier staat een hele collectie oldtimers, maar in de staat waarin ze zijn gevonden, dus niet opgeknapt. Onderweg hebben we overigens ook al tientallen autowrakken in het landschap zien staan.

We houden een koffie- en fotostop bij het main viewpoint van de Fish River Canyon. In de diepte voert de Fish River, zo op het einde van de droge periode, nog een stroompje water mee. Dat blauw-groenige water en de gele kokerboompjes zijn de enige kleuren in het verder bruine landschap. Het is heerlijk weer, een windje, zon en slechts hier en daar een wit wolkje.

Daarna gaat de reis weer verder, de wegen zijn zoveel beter dan toen wij hier meer dan 10 jaar geleden voor het eerst reden in een klein Opeltje! We zien nog 3 klipspringertjes en verder alleen maar stenen. Totdat we bij de T-splitsing komen aan de Oranje rivier, dan is alles plotsklaps weer groen. Net als bij Noordoewer veel tafeldruiven. De trossen druiven zijn nu geel en schijnbaar rijp voor de pluk.

Bij Norotshama krijgen we drie units toegewezen met enorm veel ruimte voor de huisjes, zicht op de rivier en voldoende schaduw van de bomen. Binnen ruim met een apart zitje, een koelkast, een airco, en een ruime badkamer. We eten een sneetje brood en drinken een kopje Nespresso op het gras. We zwemmen een rondje en luiden het begin van de avond in met een sundowner.

We eten een beef fillet met frietjes op het terras van het restaurant. Als de wind gaat liggen, komen ook de muggen te voorschijn. We verdwijnen dan ook niet veel later in onze huisjes waar het ondanks de airco ook niet helemaal vrij van muggen is.

Frits

Is de Fishriver canyon écht 500 kilometer diep? Moet dat niet 500 meter zijn?

:-)

Frits

Gaaf verslag overigens hoor :-)