vivianvanriet.reismee.nl

Dag 2 Bogota

De volgende morgen werden we rond 7 uur verwacht voor het ontbijt, omdat we om 8 uur zouden vertrekken voor een stadstour door Bogota.

Door het vele verkeer en gigantische files kwamen we aan de bij de 1e stop, Cerro de Monserrate. Met de funicular werden we naar 3150 meter gebracht. Eenmaal boven werden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht over de gehele stad. Helaas konden we niet helemaal zien hoe uitgestrekt deze stad is door de ochtend mist, maar ook door de smog. Boven op de berg vind je 2 restaurants, een klooster en een kerk met de zwarte madonna. Teven is er een toeristisch straatje, genaamd Calle del Candelero, met een hoop souvenir winkeltjes met lokale producten. Bij een van de winkeltjes maakten we kennis met een kopje coca thee, wat erg goed is tegen hoogteziekte, verschillende kwalen en weerstand.

Eenmaal beneden stond de bus alweer klaar om ons naar het Museo del Oro (goudmuseum) te brengen. Het museum is gelegen aan het Parque del Santander en herbergt meer dan 35000 stukken uit de pre Colombiaanse tijd.

Vanaf het museum zijn we richting het koloniale centrum van de stad, La Candelaria, gelopen. Een korte stop op Plaza de Bolivar, met de prachtige kathedraal, Palacio de Justicia en Capatolio Nacional. Op de hoek van het plein vind je ook Colegio de San Bartolome, Bogota’s oudste universiteit. Via een kleurrijk straatje kwamen bij aan bij het Opera hotel, een prachtig koloniaal hotel, waar we een korte rondleiding kregen. Daarna was het tijd voor de lunch, we werden naar het T-Bone restaurant gebracht, waar een mooie tafel voor ons gedekt was in een binnentuin. Uiteraard kon een goede biefstuk niet ontbreken op het menu!!!

Omdat we door de drukte in het verkeer vertraging hadden opgelopen konden we helaas geen bezoek meer brengen aan het museo Botero, een bekende schilder uit Colombia.

We zijn na de lunch dus meteen naar Zipaquira gereden, wat eigenlijk maar 30 km vanaf Bogota is gelegen, maar hebben er door het drukke verkeer bijna 2 uur over gedaan. Zipaquira is bekend om de zout mijn, waar mijn sinds de 15e eeuw al zout heeft gewonnen. Nu is er een ondergrondse zout kathedraal te vinden. Na het binnentreden van de mijnschacht word je via het pad wat Jezus heeft afgelegd geleid naar de kathedraal, gelegen op 180 meter diepte, met een adembenemend verlicht 16 meter hoog kruis. Een fantastische ervaring.

Toen we buitenkwamen was het al donker en net voor 8 uur waren we terug in het hotel om ons nog even op te frissen voor het diner. Jose, de eigenaar van het lokaal agentschap, heeft ons vergezeld tijdens het diner in het fantastische restaurant Andres Carne de Res D.C. Een kleurrijk restaurant met 4 verdiepingen, helemaal vol met Colombianen die aan het eten, dansen en feesten waren. Wat een sfeer en ook het eten smaakte weer voortreffelijk!

Na het eten zijn we teruggelopen naar het hotel en zijn we lekker geslapen! Het einde van een eerste fantastische dag in Colombia.

Ad en Leonne

heel erg interessant, en wat een fantastische ervaringen!