vivianvanriet.reismee.nl

Dag 7 Zona Cafetera en Cocora Vallei

Helaas begon deze dag voor onze Petra niet zo goed, ze struikelde en kwam vol met haar gezicht terecht op de stenen van het terras. Resultaat, een dikke snee net boven haar wenkbrouw. De ambulance met 3 man personeel was snel ter plaatse en hebben de wond eigenlijk meteen kunnen hechten. Het had uiteraard veel erger kunnen aflopen.

Met een half uurtje vertraging en een korte stop bij de apotheek kwamen we rond 10 uur aan in het koloniale stadje Salento. Hier hebben we een kopje koffie gedronken in een van de vele kleurrijke koffietentjes. Vanuit Salento werden met super leuke oude gekleurde "willy" jeeps vervoerd naar de Cocora Vallei.De Cocora Vallei is gelegen op zo`n 2400 meter hoogte en kenmerkt zich door de schitterende met bomen en planten begroeide valleien, de haciënda’s die je in de verte ziet liggen en uiteraard de soms wel 200 jaar oude en 65 meter hoge waspalmbomen (nationale boom van Colombia), ook wel de hoogste ter wereld. Ondanks de bewolking zijn de uitzichten fantastisch.

Bij terugkomst in Salento hebben we lunch in een super leuk lokaal restaurant. Het eten smaakt wederom voortreffelijk. Na de lunch rijden we door naar Zona Cafetera.

Deze zone is het belangrijkste koffieproducerende gebied van Colombia, het wordt ook Eje Cafetera (koffie-as) of Triángulo del Café (koffiedriehoek) genoemd. Sinds 2011 staat het als koffiecultuurlandschap van Colombia op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Koffie is één van de belangrijkste exportproducten van het land. Armenia ligt in het hartje van deze wondermooie zone op ongeveer 1500m hoogte. Het is een heuvelachtig gebied vol koffieplantages en omringd door besneeuwde Andestoppen. Dit gebied levert de helft van de Colombiaanse koffieproductie op, terwijl het slechts 1% van ‘s lands grondgebied beslaat.

Wij bezoeken koffieplantage San Alberto.Over de schitterende koffieplantage San Alberto kan eigenlijk niet genoeg gezegd worden. Midden tussen de koffieplanten kijk je uit over het Quindio gebied en de Del Cauca vallei terwijl je in het Westen de contouren van het Andesgebergte in te verte kunt zien.

Juan Pablo’s grootouders, Gustavo en Melba, kochten het eerste gedeelte van de plantage in 1972. De plantage die ze kochten heette toen nog La Alsacia, maar ze hernoemden deze naar hun zoon die in een vliegtuigongeluk omkwam. Na deze tragische gebeurtenis besloten ze het geld dat hen ter compensatie was betaald te investeren in een nieuwe droom: de ‘san alberto’ koffieplantage.

Vandaag de dag is de San Alberto koffieplantage het voorbeeld van hoe een speciality koffieplantage er uit zou moeten zien. Er wordt nog altijd met de hand geplukt en daarom is de koffie van zulke goede kwaliteit. In Brazilie bijvoorveeld worden de koffiebonen machinaal geplukt waardoor de kwaliteit van de koffie niet te vergelijken is met die uit Colombia.

We maken een korte wandeling over de plantage en wederom worden we beloond met prachtige uitzichten over de plantage en de vallei. Uiteraard kunnen we ook een kopje koffie proeven.

Na dit bezoek rijden we naar Hacienda Bambusa, gelegen in El Caimo (in het zuidelijke gedeelte van het koffiegebied) en onze laatste overnachting van deze reis. Maar bij binnenkomst is meteen duidelijk dat ook deze accommodatie een topper is. Omdat er geen andere gasten zijn krijgen we bijna allemaal een eigen kamer toegewezen. De kamers zijn fantasisch mooi, ruim en hebben een prachtig balkon of terras met hangmat en een zitje met een heerlijk uitzicht! Vanavond eten we in de hacienda!

Ad en Leonne

Je oma was dol op koffie uit Colombia! Je snapt nu waarom.

We moeten eens kijken of we ooit ook zo'n mooie reis naar dit prachtige land kunnen gaan maken.

José John

Wederom een mooie reis. Bofkont!!!!! Groetjes.

Vera

Wat een prachtige reis Viv ! Ben het helemaal eens met Leonne : dit moeten we ook nog een keer meemaken. Geniet nog even van de laatste dag in het mooie columbia! Goede terugreis Viv!

Peter & Liesbeth

Wie weet komen we er ook nog eens.
Fijne terugreis !!

Marja de Bruin

Nooit gedacht dat Colombia zo'n mooi land is.
Geniet van al dat moois.